Honorar for ansøgning til byggetiladelse

Hejsa,
Mit spørgsmål har nok mest noget med aftaleloven at gøre, men jeg vil nu godt høre jeres mening alligevel.

Vi står og skal i gang med et byggeprojekt, 50 m2 tilbygning samt renovering af vores hus. Vi har indgået aftale med en arkitekt om udarbejdelse af ansøgning til kommunen. Vi havde første møde med ham for godt to måneder siden, hvor vi talte processen igennem, og jeg spurgte til prisen, som jeg ville forvente var ca 20.000,-, - det mente han lød meget fornuftigt. Vi aftalte han han skulle gå i gang og løbende fakturere 600,- i timen for sit arbejde, og jeg var ikke vaks nok til at lave en fastpris med ham, - bla fordi han var i familie med en af mine gode venner, så jeg havde paraderne lidt nede.

Vi afleverede dengang en række skitser af vores kommende hus til ham, vi havde forberedt os og var allerede meget afklarede på, hvordan vores kommende hus skulle se ud. Dvs at han primært skulle realisere de input vi gav til ham. Han har lavet et udemærket stykke arbejde, jeg er ikke 100% tilfreds, bla fordi der var forskellige fejl i hans tegninger, men ansøgningen blev afleveret i mandags.

Nu har vi så fået fakturaer på ialt 75.000,- for hans arbejde. Jeg har sendt ham en mail, og fortalt at jeg ikke vil acceptere en overskridelse svarende til 3x den oprindelig anslåede pris, og har afvist at betale. Han har kort svaret, at aftalen var, at han arbejdede for medgået tid, og at prisen ikke afviger fra, hvad der er normalt (så jeg har bare at betale). Når jeg kigger på nettet, er der rigtig mange byggerådgivere, der tilbyder udarbejdelse af myndighedsprojekt for 20 - 25.000 kr., for et projekt som vores. Jeg har umiddelbart svært ved at forstå, at 75.000,- er normalt for denne type af arbejder. Jeg har også bedt arkitekten forklare, hvad det konkret er, der har gjort hans arbejde så meget dyrere. Men det har han undladt svare på.

Hvad ville i gøre i mit sted? Jeg har allerede betalt ham 16.000,-, og vil selvfølgelig gerne betale op til, hvad der er rimeligt for hans arbejde. Men jeg er bestemt ikke indstillet på at betale 75.000,-. Har i et bud på, hvordan jeg korrekt gør indsigelse mod hans pris? Eller ligger jeg, som jeg har redt, fordi jeg ikke fik lavet en fastpris og må bare slippe slanterne?

Lidt bonusinfo. Som eksempel på hans tidsforbrug kan jeg se, at han er 8 timer om at lave en kloakplan. Det vel at mærke efter, at jeg har haft en kloakmester ude på grunden og kortlægge den eksisterende kloakken. Arkitekten skulle altså bare lave en skitse, som viser, hvordan nye afløb (brugsvand og regnvand) skulle forbindes til det eksisterende kloak system. Det har han så tegnet ind i med et fint CAD system. Kan det virkelig passe, at dette tager så lang tid? Jeg mener, at man burde kunne gøre dette på en times tid, med mindre man sidder og kæler for detaljer, men....

Glæder mig til at høre jeres indspark
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
75.000 : 600 = 125 timer lyder noget søgt i mine øjne
selv om han siger på time plan så viste han også at udgangs punkt
var ca. 20.000 kr. = ca. 33.33 timer
han har vil nærmere regnet lidt på hvor meget byggeprisen kunne være
og så sagt han ville have så og så mange % af det
jeg ville gå til en advokat og foreligge ham sagen ud fra dit
synspunkt find en der er sagkyndig i byggesager

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej !

Jeg har stor erfaring med projektering af bygninger og 100 timer lugter lidt af arkitekten skal have fyldt sit økonomisk tomrum ud under finanskrisen. Jeg vil sige alt ind til 45-50 timer er ok. men ikke 100 timer, med mindre arkitekten skal lave mange ændringer undervejs. Mange bygherrer ændre tit holdning undervejs i et projekt og den slags koster nemt kassen.

Vedr. juraen, det er normal praksis at en rådgiver informere sin klient, når han/hun kan se at det aftalte arbejde ikke kan udføres indenfor det aftalte budget. Dermed kan arkitekten ikke bare sende en faktura på noget der ligger over det aftalte.

Jeg ville nok betale 25 - 30.000 ,- og henvise til jeres mundtlig aftale på 20.000,- og konfrontere arkitekten med ovenstående praksis.

Til sidst, det kan godt tag lidt mere end 1 time at lave en kloakplan måske 2,5 time men ikke 8 timer!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis