Drivhus... HJÆLP!

Hej Lav-det-selv-folk

Jeg har købt mig et håndværker tilbud af et hus... (Det er der ved at være styr på!)

Nu har jeg boet i huset i godt et år, og mit øje er begyndt at spejde mod haven. I haven står der et ca. 9 m2, drivhus. Dette har ikke været holdt ved lige i en del år ser det ud til, men det er dog intakt. De automatiske vinduesåbnere virker også. Jeg har nu fjernet alt underlag, herunder de gamle 50x50 fliser der lå ujævnt derinde. Man har da man anlagde drivhuset valgt at ligge plastic under gruslaget til fliserne, dette har dog ikke gjort at ukrudt frit kan vokse. Jeg har gravet den ene side ud og konstateret at der ikke er lavet et fundament, som frostsikrer drivhuset, men der er en aluminiums kant der stikker ca 15 cm ned i jorden hele vejen rundt. Her kommer så mine spørgsmål, og jeg skal skynde mig at sige at jeg ikke har haft have før, så jeg er nybegynder, udi planter generelt.

Drivhuset er placeret så den lukkede smalle ende vender mod N, den anden smalle ende med døren i, vender mod S.

1. Er drivhuset placeret, og anlagt så dårligt at det ikke kan betale sig at bruge energi på det, og løsningen er at skille sig af med det?

2. Hvis det har potentiale, hvordan kommer jeg så lige i gang med det, og kan jeg gøre noget for at frostsikre det, som det er?

3. Overvejer om jeg skal vælge faste bede, eller anvende selvvandings kasser?

4. Noget jeg har glemt?

Håber der er nogle erfarne folk der vil give mig et par minutter af deres tid, så jeg enten sparer mig selv for en skuffelse, eller jeg kommer godt fra start. Det er ikke nogen hemmelighed at der kommer til at være nogen timers/dages arbejde i at få det rettet op.

/Carsten
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Ja råde andre er jo altid farligt, men jeg kan da komme med et par tips.
God latin er at et drivhus skal have de skrå sider mod syd.
Men mit eget står på samme måde som dit og det fungerer udmærket.
Så hvis du ikke vil flytte det til et andet sted så bare lad det stå - du skal vel ikke konkurrere med GASA.
En isoleret sokkel er selvfølgelig nummer et, men hvis du låner bogen: Drivhuset af Helge Petersen, så er der en fin tegning af forskellige muligheder.
Hvis det var mig ville jeg nok lave en sokkel der består af en lægte ramme med krydsfiner på begge sider og flamingoplader i mellemrummet. Det kan tjæres på ydersiden og vil så holde en del år.
Alternativt lade drivhuset være uden sokkel og så nyde den lidt kortere sæson det giver. Med lidt augurker, tomater og lidt blomster samt et lille bord og et par stole, bliver det et herligt "drivehus" hvor kaffen og andre stimulerende drikke allerede nu kan indtages. Succes kan måles på andet end antallet af tomater og augurker.
Jeg har forsøgt med kapillærkasser men har mest succes med et stort bed der går på tværs a den ene ende og afgrænses af et terrassebrædt på højkant. Hvert forår køber jeg et par sække spagnum og smider i dette højbed, gerne med lidt hestelort i bunden,
og så planter jeg augurkerne sådan at de står i deres potter gravet halvt ned.
Tomater pantes direkte i bedet. Fordelen er at der er mere plads i jorden til planterne og den spagnum i sækkene er en bedre kvalitet end plantesække.
Jeg har endda ladet spagnummen ligge i flere år uden problemer, noget der ellers er en "dødssynd" i gartnerkredse.
Resten af planterne sættes i 20 l. sorte plastic spande med den samme spagnumblanding, husk huller i bunden
God fornøjelse
Håber det blev lidt klarere ellers bare spørg igen.
Men husk og nyd det - og gør det ikke til en videnskab
Hilsen Jørgen
Hej Jørgen,

Tak for dit svar, og ja det kan være farligt at råde andre. Man ikke desto mindre, har du med dit svar vist mig vejen. Jeg skal da have det drivhus op og køre. Tror dog lige at jeg skaffer mig noget litteratur, som du jo også anbefalede.

/Carsten

yep at gå på skolebænken igen med en stak bøger

i sin bedste læsestol med kaffen (og lidt mundgodt) inden for

rækkevidde er aldrig blevet kaldt skadelig men pas på

du kunne jo lære noget du kunne bruge

men som der blev sagt lad nu være med at tro
du skal bygge den nye rumfærge
men start ud med nogle nemme begynder planter
og efterhånden som interressen og viden stiger
kan du gå videre med dem du har en særlig forhold til

du vil få masser af viden fra bøger men hvis du har en
bekendt eller en af naboerne som har drivhus kan du
lære de små fif der og hvis det drejer som om planter
hvor man skal se forskel på han/hun ting på dem
er min erfaring at lære det fra en som kender det det bedste
det har bøgerne aldrig kunnet lærer mig

da du har et koldhus nu så start med det og efterhånden
som din viden stiger kan du gå videre med evt isolering
af sokkel osv. eller bygge et mere som er bygget efter
alle kunstens regler så du både har et kold hus og et varmhus

Dennis


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

kom lige i tanke om at en af de bedste bøger for dig måske
var denne her

Drivhus drømme af Claus Dalby

kan lånes på bibloteket eller købes da den ikke er så gammel
han har også lavet en der hedder Drømmehaven

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Helt rigtigt: dit hus er et "koldhus" og de planter, du formodentligt skal have i huset er agurker, tomater o. lign., allesammen planter, der først er på plads i butikkerne omkring maj måned.
Det vil derfor ikke kunne betale sig at isolere ret meget. Iøvrigt kan du ikke isolere dig til varme; men kun forsinke afkøling til omgivelserne.
Jeg måler ikke i øjeblikket temperaturen i mit drivhus; men på beskyttede steder i haven er det lidt lunt i solen. Du kan derfor med fordel bruge drivhuset til forspiring, når vi kommer længere hen på foråret. Prøv evt. med tidlige kartofler i spande (med drænhuller) eller agurkekasser, bønner i potter og lign. og flyt dem på friland, når du skal bruge pladsen til tomater m. m.
Annonce
Tak for svarene...

Nu har jeg en ide om hvad der skal ske, læse, arbejde, nyde

/Carsten
det var så liodt skulle der være en anden gang :-)
men vi ser da gerne et billede eller to (evt.flere) om hvordan det går med project planter i glas

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Øhh ja det skal der nok komme!

Jeg er i midlertid rendt på et par udfordringer. Jeg har købt og læst "Drivhuset" af Helge Petersen. Udemærket bog hvis man er nybegynder som mig.

Se mit drivhus er placeret klods op af en hæk, og jeg har konstateret at ved at grave i jorden inde i huset, at dræningsforholdene ikke er gode nok. Så jeg overvejer at flytte drivhuset til en bedre placering i haven, og i samme omgang lave en ordentlig sokkel til det, så kan jeg samtidig grave et dræn ned. Er dog ikke lige sikker på at man bare sådan lige kan flytte drivhuset, da det sikkert vejer en del kilo. Den tidligere ejer, har givet alle samlinger silikone, så det er ikke sådan lige at fjerne glasset.

Er der mon nogen der har erfaring med det?

/Carsten
Lad det stå, og nyd det som det er !!
Og når du så efter 5 år stadig synes drivhuset er et pragtfuld sted, hvor du bruger mange timer af lyst, - så kan du jo overveje om du vil have et nyt på et andet sted i haven.

Kør en tur til sommer og se hvor mange drivhuse, der blot bruges til opbevaring af diverse skrammel, - rigtig mange taber interessen igen.
At flytte med glasset i, tror jeg går grueligt galt, - at pille glasset ud, er pænt træls og koster altid nogle stykker glas. Jeg ville nyder den hvor den er med nogle selvvander-kasser, så betyder det manglende dræn intet for avlen.
Der er nogen der synes at silikone er et fandens godt produkt. - Jeg synes som regel bare det er FANDENS!!!
Jeg er meget tilbøjelig til at give djaydjay ret. Lad det stå.!!!

Jeg har dog en gang flyttet et silikoneklistret drivhus fra Nyborg til Assens i hel tilstand på en trailer MEN det var plexiglas der var limet i og det var nok kun ca. 7 - 8 m2
Hvis du er parat til at tage chancen så engager hele vennekredsen og ved hjælp af nogle lægter under hele drivhuset forsøg at flytte det. Men vær forberedt på at der ryger nogle ruder (her er der mulighed for at lave et lille vædemål)
alternativt kan glassene måske skæres ud hvis du kan køre en hobbykniv imellem alulister og glas?
Hilsen Jørgen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis