Behandling af palisander

Hej allesammen.

Jeg synes ikke jeg fandt et passende sted at ligge denne tråd, så jeg satser på jeg har valgt et fint sted her.
Jeg har netop købt en gammel skænk i palisanderfinér. Den er lidt ridset og ser lidt gammel og mat ud. Jeg fik derfor anbefalet at slibe meget let og så give den teaktræsolie. Men er det den bedste måde at gøre det på? Jeg vil gerne have ridserne gjort mindre synlige, men er også bange for at ødelægge hele skænken.

På forhånd mange tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
timmorthorst.

Palisander møbler kan være utrolig smukke især Rio-palisander som vist ikke kan fås' mere. (samme skæbne har Cuba-Mahogni & Bankok-Teak) og helt sikkert mange andre.

Du skal endelig være meget forsigtig når du pudser dit møbel som nok er lavet af finer som kun er 0,3 - 0,5 mm (tyk/tynd).
Og så er det allerede pudset en' til to gange inden overflade behandlingen fra møbel-fabrikken.
Så især kanterne som sikkert også er fineret, er "sårbare" nogle fabrikanter bruger/brugte kantlister i massiv på ca. 3 - 5 mm. andre bruger finer som bliver limet med en kant-lime-maskine som er et tyndt bånd i store ruller med lim på bagsiden som opvarmes samtidig med at det bliver presset i mod de finerede plader.

Men brug en zihklinge (stålplade med hærdet kant som "sættes op" med karborundum-sten/fil og strygestål)

Har selv et hjemmelavet strygestål lavet af en gammel trekantet fil som er blankslebet som fungere udmærket.

Når en zihklinge er "sat op" kan man lige-fem høvle lakken af med dette stål i lange spåner.

Så held og lykke med din fine skænk og nyd den.

M.vh. maskinsnedker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
lig et billed op hvor vi kan se dine ridser og hvad overflade behandling den har
så har vi meget bedre mulighed for at råde dig

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis