Oliespild BMW 318i

Jeg har haft min BMW 318i fra 2001 til syn i dag. Alt okay, med undtagelse af olielækage fra motoren. Mekanikeren fandt ikke selve lækagen, men baseret ovenstående på, at bilens nedre var dækker med motorolie som tegn på at der har været lækage. Nu vil jeg spørge Jer der har styr på den slags: 1) Hvis motoren taber så meget olie, vil olie-lampen så ikke lyse? Og vil der ikke mangle olie i motoren? 2) Jeg glemte en gang at lukke låget til motoren efter at jeg havde fyldt olie i (ikke smart). Kørte 50 km og der var oliespild over det hele. Jeg tror det var den olie som mekanikeren så, men han var ikke til at forhandle med når jeg forklarede ham dette. Fik dog synet godkendt men besked på at fikse problemet. Hvad synes i? Er der overhovedet grund til at tage den på værksted?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis oliestanden er så langt nede at lampen lyser skal du ind på første tank og fylde efter!
Derudover kan du jo hlode øje med oliestanden ved at kigge regelmæssigt på oliepinden, det giver en indikatiion om den smider olie.

MvH,

Bent.

At glemte at sætte låget på, efter olie påfyldning kan gi en del svineri.. Selvom olielampen ikke lyser, så kan oliestanden godt være for lav. Kørte en gang fra KBH til Ringkøbing med så lidt olie på, at det ikke rørte oilepinden.. Men lampen lyste ikke på noget tidpunkt.. Der manglede ca 2 liter.

Har haft biler, hvor diverse motorpakninger har været utætte, så det ikke var muligt, at se lækagen.. Blot at der var olie..

Evt vask olien af og hold øje, med om det kommer igen.. Og tjek oliestanden.. :-)
læg en udbredt avis under bilen, når du sætter den i garage om natten. Træk den ud næste morgen og du kan spore, hvor ihvertfald olien løber. Er avisen tør efter flere forsøg, ville jeg blot få en motorrensning og ellers nyde solen. Et tip: Få rutinen i, at lægge oliepåfyldningsproppen ovenpå låsen til motorhjælmsstangen. Nu glemmer du den aldrig. Ligesom man kan klemme benzindækslet ind i grebet til påfyldningspistolen ved tankstationen, så skal man ikke stå og holde grebet inde.

 

Kommer jo an på, hvor længe siden det er, du glemte "låget" og hvor meget, du har kørt siden - men det lyser som en meget plausibel forklaring. Der er jo ret beset ikke mange steder, olien kan komme ud!
Det er normalt ret tydeligt at se, om det er "frisk olie" eller en gammel lækage - og det vil synsmanden også kunne se.

Men der skal ikke ret meget olie til at "søle" bunden ind i det - og turbulensen fra fartvinden kan flytte olien de mest mærkelige steder hen. Men er dit motorrum rimeligt velholdt, bør du tydeligt kunne se oliens "oprindelse". Ellers som en anden nævnte - trænger motoren til en gang rens

Mvh.

Jan R.
Tak for Jeres svar!
uldal: Det var da nogle brugbare råd du kom med der, tak skal du have.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis