Isolering af fugtig kælder..

Hejsa.
Jeg ved der er mange tråde der omhandler dette emne, men jeg har kigget de fleste igennem uden at finde svar på, om mit løsningsforslag holder i det virkelige liv.

Min kælder er, som så mange andre, en del fugtig. Jeg ville gerne kunne bruge kælderen lidt mere, og min opgave er så at jeg vil have gravet kælderen ud, og isolere den.

Den korrekte løsning er at nedlægge omfangsdræn, udvendig isolering m.m. men dette er ikke muligt af flere grunde.

Jeg vil meget nødig komme til at "forstyrre" væggens sundhedstilstand, ved at tætne væggen indefra (huset er iøvrigt fra 1930). Væggen(soklen) er en markstenssokkel.

Det projekt jeg kunne tænke mig var, at grave en meter ned, understøtte soklen, isolere gulvet, ilægge gulvvarme. Dette er ikke noget problem.

For at isolere væggen har jeg en ide om, at jeg ville bore nogle store udluftningshuller i soklen. Derefter ville jeg lave et hulrum mellem væg og isolering på 100mm. I dette hulrum har luften fra udluftningshullerne mulighed for at cirkulere, og dermed fjerne fugten.

I gulvet ville jeg lægge gulvvarme helt ud, og forbi isoleringen således at der vil trænge en anelse varme op fra gulvet og ud i hulrummet, og hjælpe til med luftcirkulationen.

Lyder ovenstående som en god ide?

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pas nu på hvad du laver - husker du den sag fra Ålborg tror jeg det var,hvor en meget ihærdig gør-det-selv mand var i gang med samme projekt som dig, og hele huset styrtede sammen.
Han havde også gravet dybt under soklen indefra - dog vist ikke så dybt som du foreslår.

Det er jo en ganske opfindsom "klaring" du der foreslår, men personligt ville jeg ikke turde anvende den.
Jeg vil tro at det bliver noget nær perfekte vækstbetingelser for skimmelsvampe inde bag din isolerede forsatsvæg.

Hvorfor ikke tage tyren ved hornene og én gang for alle løse problemet og få fjernet vandtrykket på din kælderydervæg?

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Hejsa.. Tak for svar..

Ja jeg kan levende huske sagen fra Ålborg.. Hvis ikke det var så frygteligt for ham, var det jo næsten til at grine af.
Fordi jeg siger at det ikke er noget problem med udgravning/understøttelse er det fordi jeg vil søge noget hjælp dertil. -For en sikkerheds skyld..

Jeg er klar over risikoen med skimmelsvamp, og det er også den jeg ser som den største fare ved det.
Men jeg har en ide om, at hvis jeg sikrer udluftningen via ventiler i toppen, samt en varmekilde i gulvet, så burde der skabes så meget cirkulation at der ikke kommer skimmelsvamp (har jeg en ide om ihvertfald).

Jeg kan ikke komme til at grave op rundt om, dels fordi der er et fortov ret tæt på huset, dels fordi der er en terrasse anlagt på en side, som vil være noget nær et helvede at skulle lægge om.

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har indtil videre valgt, at grave ud i kælderen, så jeg får den ønskede frihøjde, samt sandblæse soklen indvendig, så alt løst puds kommer af. Derefter hvidter jeg væggen.
På denne måde får jeg en rustik overflade.

Jeg isolerer ikke væggene, og lægger ikke varme i gulvet. Jeg sætter et par radiatorer op til at holde en fornuftig temperatur.

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Bingo!
Tror det er den klogeste løsning du har valgt, når du nu ikke vil fjerne vandtrykket på din kælderydervæg.
Har du sikret dig, at soklen ikke skvatter indad med skivevirkning i dit kældergulv?
Med radiatorer i kælderen kan du så også sige, at du har fået etableret "jordvarme":-)

"Lad falde hvad ikke kan stå"

..Ja.. Jeg kunne ikke lokke en eneste håndværker med på min ide... Selvom jeg naturligvis er helt sikker på den vil virke!!

HVad mener du med dette? Det lyder som noget jeg lige skal tænke på!!

Har du sikret dig, at soklen ikke skvatter indad med skivevirkning i dit kældergulv?



-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg mener, at det er en særdeles risikabel affære du er igang med her. Du er ved at etablere et "korthus" som kan svatte sammen hvornår det skal være!
Du skriver at din sokkel er af marksten - selv med en støbt sokkel ville jeg være varsom, men kunne MÅSKE overtales ved nærmere analyser, men en sokkel af marksten ville jeg aldrig røre.

Et tungt køretøj eller anden tung belastning nær huset - hvad skulle hindre at soklen vælter ind i kælderen?

"Lad falde hvad ikke kan stå"

He he.. det er jo et temmelig relevant synspunkt du kommer med..

Jeg har snakket med en håndværker omkring det. Og når jeg har skrevet det er en30 cm markstens sokkel, så kan jeg præcisere det. Det er en støbt sokkel med marksten i.
Håndværkeren (som i givet fald skal udføre det) var helt rolig ved opgaven, fordi soklen var så massiv, og at den var støbt.
Desuden, drejer udgravningen sig om 50 cm for at jeg kan få den ønskede frihøjde. Derefter bliver der lagt en ti cm betonlag, som givet vis vil hjælpe til med at stabillisere soklen.
Summa summarum, så bliver frihøjden øget med "kun" 40 cm.

PÅ denne baggrund var mureren helt rolig.. Bør jeg så ikke også være det??

Korrekt at radiatoreren giver en slags jordvarme.. Håber ikke det trækker for mange muldvarpe til..

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Det er dødhårdt at være muremester med 10 murersvende som skal have løn hver 14. dag.
At muremestren virker rolig borger ikke for kvaliteten.

Du er inde og rode i bygningens grundlæggende struktur og du ville gøre dig selv en tjeneste ved at kontrahere med et ingeniørfirma som kan specificere hvorledes det skal udføres (hvis det kan udføres) - dermed er du sikret, når bygningen begynder at sættes sig om 10 år.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

..Jeg kan godt lide du hedder "klamphugger", det lyder ellers som om du har styr på tingene..

Du har ret.. Jeg skal alligevel have en bygningsingeniør ud, for at kigge på, nogle vægge i huset, som jeg gerne vil "pille" lidt ved, så kan han kigge på det i kælderen også..

Nu drejer spørgsmålet sig så i en anden retning, jeg kan se du kommer fra Horsens området, det er ikke så langt fra mig, har du nogle anbefalinger på et ingeniør firma, der ikke kræver en bondegård, for at kigge på tingene..

Jeg har ikke selv kendskab til den branche, og som i alle andre, er der vel også nogle brodne kar som skal undgås...
Ligeledes har jeg set nogle temmelig uhyrlige priser, på den vare jeg efterspørger..

Iøvrigt tak for hjælpen allerede nu, du er jo temmelig aktiv herinde, støder ofte på dit navn når jeg leder efter svar på mine mange udfordringer.. Fedt du (og andre) gier bruge tiden på det.!

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Tillykke med dit nye kælder - men jeg kan nu for min del ikke se hvad er skulle være galt med også at lave den oprindelige løsning med isoleret forsatsvæg og hulrum til ventilation, det er der da flere der har gjort med succes - hvad skulle der gå skimmel i hvis man lavede væggen i stålprofil, mineraluld og fibergips - det er altsammen døde materialer.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også