udvæksling af spær.

Jeg har et ældre hus, som jeg skal til at lave 1. sal på. og i forbindelse med at der bliver lagt nyt tag på, ville vi gerne lave en stor taskekvist, (3,4meter). men så skal jeg skære 3 spær over. hvor stor en udvæksling skal jeg lave? skal det være hele husets længde eller hva, og skal det være træ el. jern bjælke der skal bruges.
der ligger pt et gammelt beton tag på og det nye bliver også et ibf beton tag.
hvor kan jeg evt finde oplysninger om det???

Thomas

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fat i en ingienør for at lave beregningerne på dette.

Der er jo mere en lige hvad dimension den veksel der skal benyttes som skal beregnes.

Dimensionering af spærene som veksles over til, stabiliteten af taget samt underliggende efter flytningen af belastningerne, alt sammen nogen man ikke sådan lige kan finde lidt informationer om på nettet...
Det er et tungt tag og et ganske massivt indgreb i tagkonstruktionens statik og stabilitet du der påtænker og som Koludabyg nævner, er det bedste råd man kan give, at du får en skriftklog ud og kigge på det. Alt andet ville være uansvarligt.

Men en ting er statikken, en anden er æstetikken.
Et lige så stort indgreb i tagets statik som en kvist er, et lige så stort indgreb er det i husets visuelle udtryk.
En kvist kan være smuk og harmonisk, give visuel ro og balance på tagfladen og husets facade eller ligne noget der er løgn.
Selvom statikken og tømrerarbejdet er 100% i orden, kan det stadigvæk godt være synsforurening.

Jeg kan ikke anbefale at du bare går i gang - gør dig selv den tjeneste, at få lavet en tegning af husets facade først.
Det er simpelthen nødvendigt at der tages hensyn til husets proportioner ved placeringen og udformningen af kvisten for at få et vellykket resultat.



"Lad falde hvad ikke kan stå"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis