Poléring af fribord

Havde tænkt mig af polérer fribordet med maskine men er i tvivl om fremgangsmåden. Der medfulgte tre tykke skum-skiver afmærket: hard - medium og soft... Dertil en blød syntetisk lammeulds-skive..

Hvordan udføres dette i praksis ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er din båd ikke rød ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo lynæs den er rød.. Lidt småridset og agterspejlet er falmet - derfor jeg vil forsøge at polérer fribordet

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er bådens farve jo ikke så vigtig, hvad fremgangsmåden for polering angår.

Hvilken polermaskine har du, ligner det en vinkelsliber, men køre langsomt ( max 2000 o/m)
Jeg ville starte med medium,(så kan du jo se om det fungere ok), med noget rubbing, jeg plejer at have en blomsterforstøver, med vand, og så lige fugte lidt hvis det bliver for tørt.

Hvis du først har poleret op med rubbing, er det jo nemt med pollis'en, her foretrækker jeg at håndpolere, men ellers den bløde skumskive, til påføring ...

mvh jens
Nu var det ikke for sjov, jeg spurgte til farven. Den røde farve ved alle ( eller næsten alle ) er ret slem til at falme. Derfor kan man frygte, at den har været udsat for en del oppoleringer, og farvelaget ( Gelcoaten ) er slidt tynd. Brug derfor ikke ting, som sliber meget, for pludselig kan man se gennem farven. Og ikke for voldsomt ( effektivt ) elværktøj, mindst mulig nedslibning er nødv. for at bevare farven i lang tid.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Sidste forår gav vi vores båd den helt store tur med "rent skib" og fulgte det der stod på flaskerne.. Det er lidt dyrt, som så meget andet, men der er så til mindst 2 år.
Resultatet blev at vi næsten ikke vaskede båden hele sidste sommer.. alt møg blev let skyllet af.

Der er en "rubber" til at rense med først men den er meget skånsom.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja det er jo ikke den helt store hemlighed, at farvet gelcoate falmer.
Men nu var det jo fremgangsmåden, ved maskinpolering der blev spurgt til.
Netop fremgangsmåden da jeg aldrig har forsøgt mig udi den slags opgaver.. Men lynæs kan have en pointé i at da den røde farve falmer mest kunne forrige ejer have forsøgt oppolering men bare rolig lynæs forrige ejer har stort set aldrig lavet noget ved båden andet end ødelægge..

je_ns: Jo polérmaskinen er sådan en vinkelsliberagtig med regulerbar omdrejninger og tak for råd Du må meget gerne beskrive hele forløbet -- kommer du rubbing direkte på selve skiven eller på båden ? Og efterflg - kan jeg påføre polish'en på samme måde - lige efter rubbing'en ? Dér hvor farven virkelig er meget falmet - agterspejlet - noget jeg kan forsøge, andet end rubbing ?

gom: Se dét er også idéen med denne tur samt at få et blankt fribord...

Tilgiv jeg imiterer spørge-jørgen - kan jeg gøre selvsamme ved overbygning og cockpit ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hej

Nu er jeg jo ikke poleringsexpert...

Jeg plejer at fugte skum-polererundellen inden brug, så påføre jeg rubbingen på skiven.
Kom ikke formeget rubing på af gangen, det sviner.

Du kan sagtens polere overbygningen med maskine, men er der små beslag, og krinkelkroge, kan du ikke helt slippe for håndpoleringen.

Når jeg bruger pollis på fribordet, påføre jeg med klud, og så efterpolere jeg med en tør blød skumskive.

Hvis den virkelig er falmet, kan man vandslibe med korn 1200, men med forsigtighed.
Jeg ville udelukkende håndslibe, og kun så det døde porøse lag slibes bort...

mvh jens

Expert eller ej - du har erfaring og giver bla mig mod på at gå igang - at fugte rondellen var nok ikke det første jeg ville have gjort ... Selve agterspejlet er så falmet at jeg nok skal vandslibe og dernæst give polish..
Overbygning og cockpit er heldigvis med forholdsvise store og ubrudte flader og hvor maskinen ikke kan komme til - må jeg bruge håndkraft

Vil tage nogle billeder - både før og efter....... Tak for gode råd

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Opflg: Ligger jo ikke på den lade side og solen's varme stråler motiverer godt til - ergo ned til båden og afprøve på et begrænset stykke af både friborg - cockpit og det famøse agterspejl..

Rubbing som af Jens beskrevet - hold da op hvor er den røde farve egentlig flot

Cockpit-inderside - gisp - blev både ren, fin og glat

Agterspejl - .. forsigtig vandslibning med 1200 papir - altså det var næsten med søster's hånd men ak - her gik det galt.. Enten er farve-laget meget tyndt eller forrige ejer har forsøgt selvsamme - lynæs, du fik ret - selv med blød hånd kom jeg igennem farven og ind til den hvide gelcoat..
Hvad gør jeg nu ?????

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også