Poléring af fribord

Havde tænkt mig af polérer fribordet med maskine men er i tvivl om fremgangsmåden. Der medfulgte tre tykke skum-skiver afmærket: hard - medium og soft... Dertil en blød syntetisk lammeulds-skive..

Hvordan udføres dette i praksis ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Havde tænkt mig af polérer fribordet med maskine... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den rigtige løsning er vel at få mere topcoat på i den rigtige farve..
Men vi har malet firbordet på en båd og den blev flot og blank. men det er jo dyr maling.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Milady.
Dette er en fremgangsmåde du kan benytte
Der er så mange vidundermidler og metoder og du er sikkert færdig på nuværende tidspunkt.
Hvis det er brede ridser kan man fint spartle med gelcoat som man kan købe forskellige steder. Husk at få farven justeret.
Mener du ridserne er så små at man kan polere dem væk skal du huske at du gør gelcoaten tynd der hvor du polerer hårdt.
Men midlet til dette projekt er farécla. Først G6 ved ridserne og agterspejlet, bagefter G3 til hele båden.
Til at polere skal du bruge din maskine monteret med faréclas Gmop polerskive i skumgummi (du kan nok bruge din hard eller mediumskive).Kør med lav hastighed.
Først gøres overfladen våd så påføres skiven polérmassen og du kører vådt på et afgrænset stykke dvs. at overfladen må ikke blive tør for vand. Sprøjt lidt vand på når det kræves.Når du mener at du er færdig med stykket skylles og poler med skive igen på den våde overflade.
Til sidst vasker du efter og når det tørrer kan du med en blød klud lige så let tørre resterne af. Derefter kan du se om der er steder der trænger til lidt mere.
Når du er igang får du fornemmelsen af hvor meget vand der skal bruges men det er vigtigt at du ikke kører tørt og varmt på overfladen.
Af mine erfaringer er hempels hard wax godt at forsegle overfladen med. Vær ikke fedtet her men gør det to gange.
God fornøjelse.

sorenkran

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
sorenkran: Nej, er ikke færdig da bunden og dækket har taget al min tid på bådpladsen - så dit råd er bestemt taget til efterretning (for søfarende).. Kunne du give et hint hvor det produkt kan fås ?

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Jeg købte mit hos en Kowis farvehandler i helsingør men tror at de fleste farvehandlere der handler med autolak og tilhørende produkter.

sorenkran

Tak for dét - så er det bare at købe ind og komme igang :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
1. Undgå at bruge rubbing eller andet slibemiddel så vidt muligt. Spartel ridser.
2. Affedt (vask) med alkalisk affedter.
3. Fjern brune skjolder med oxalsyre. Køb i matas. Bland op i vand. Brug hansker og briller. Gnid 10 sekunder en klud dyppet i opløsning og tør efter, skyld med vand.
4.Custom marine polish
5. Et par dage efter gives hard wax

Brug ikke maskine. Min hvide båd ser ud som ny i gelcoaten efter 20 år. Men den vaskes og vokses også når den tages op om efteråret.


 

jepe.
Slovt at du skriver nu.
Spatel kan vær lavet af plastic og der er mange måder at spartle på.
Mit indtryk er at båden trænger til at komme i bund.
Efter 30 år i bådbranchen er alt prøvet og min løsning er brugt i mange projekter som folk har opgivet med både oxalsyre og andre vidundermidler.
Din båd er nok passet på den gode måde så derfor ser den fin ud.
Det er ikke alle både der er ens i overfladen.

sorenkran

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også