Etablering af gulvvarme

Hej,

Jeg er den heldige ejer af et 70'er hus. Oprindeligt er huset et længe hus. En gang midt i firserne har der været behov for mere plads og de daværende ejere har så bygget en vinkel på. Gulvet i det oprindelige hus er betondæk. Den ejer vi købte af har lavet gulvvarme i køkkenet i 2005 og har haft det hele gravet op. Han fortæller at det var lavet efter tidens standard (Leca perler og beton). I tilbygningen ved jeg at det er spånplader på strøer. Fordelingsgangen er både i den "Nye" del af huset og i den gamle. Dvs. der er to typer underlag i gangen og så er der den oprindelige sokkel.

Jeg har en plan om at få etableret gulvvarme i nogle etaper. Det skal laves på den "hårde" måde, dvs. udgravning og så isolering efter nutidig standard, udlægning af net og pex slanger. osv.

Det er ikke så meget det der er min hovedpine - det er bare arbejde . Problemerne opstår mere i forbindelse med at der under gulvet i gangen er den eksisterende sokkel, hvad gør jeg der? Jeg må jo formodentlig ikke bare fjerne den? Den er vel en del af den bærende konstruktion? Er der nogen bud på hvordan dette laves håndværksmæssigt korrekt?

Forudsat at soklen skal bevares, hvad er så det håndværksmæssige korrekte at gøre ifb. med eksisterende sokkel? Jeg har selv overvejet om det skal laves med varmefordelingsplader i gangen. Gulvet skal dog rettes idet, vedkommende der har rettet det af, har brugt en møggreb eller et haglgevær til at rette det af med .

Hvad er gældende krav i øvrigt til isolering? Er det ikke blevet skærpet for nyligt?
Hvad med radon, giver det overhovedet muligt at etablere radon spær?

Jeg vil også gerne hører andres mening om hvordan det skal gøres RIGTIGT.
Hvad skal jeg regne med af prisniveau? Jeg regner med at der skal etableres den basale styring til guldvarme (så vil jeg også købe styring til alle rum, så det bliver ens). På sigt er der 11 rum/zoner der skal have gulvvarme. Da køkken, spisestue og stue er sammenhængende, så regner jeg det som én zone.

Jeg har snakket med nogle der anbefaler helt at droppe individuel temp. styring, og så bare styre det via flowet fra teknikskabet. Hvad siger I?

mvh
Martin

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med den gamle sokkel, så kan du godt fjerne noget af den, hvis ikke det hele i gangen, da der ikke står noget på den. Og da du vil lave gulvvarme i etaper bør du trække tomrør til de forskellige rum, så du kan få røret frem til dem når du skal bruge det. Og her vil det være naturligt at have dem under gulvet i fordelingsgangen.

Personligt ville jeg aldrig bruge individuel regulering ved støbt gulvarme, da betonklodsen tager meget lang tid om at regulerer.
Ved letgulvvarme i fordelingsplader skal du have individuel regulering, da dette er lynhurtig til temperatur skift (hurtiger end radiatorer)

Ved renovering er minimum 250mm G(s) 60/80 flamingo, eller en tilsvarrende U-værdi med andre isoleringsmatrialer Eks. 500mm lega eller 200mm G200 flamingo.

Det anbefales at bruge 300mm som også er kravet til nybyg

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis