Vinkeltilbygning med stråtag på 46m2

Hej allesammen !!

Jeg er i gang med en vinkeltilbygning til et stråtækt hus på 46 m2. med loft til kip. 
Der skal være vinduespartier og en dør hele vejen rundt så jeg har lavet en konstruktion som skal bære det nye tag.
Jeg har støbt 4 Heb 100 lodrette søjler ned i hver side (der er 7m fra husvæg til ny gavl), de er støbt 80 cm ned og står på en 40x40 - 7 cm. flise, det er en meget hård (al agtig) undergrund.
Ovenpå de Heb ér`ligger der en limtræ bjælke 120x250, det har jeg så tænkt mig at stille mit tag ovenpå. Stråtag er tungt tag 0,55 Kn/m2. (tagfladerne bliver 3,60x7,40 pr. side)
Spørgsmålet går så på om det er nødsaget til at have en bjælke i kip når jeg har tænkt mig at lave spærene med hanebånd som er 200x200 og på hver side af dem sætter jeg spærtræ som er 55x170 så spæret bliver dobbelt.
Kan jeg så bare samle spærtræet i kip ???

Med udsigt til en rigtig god gør det selv sommer !!
"Godsforvalteren"
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke sådan lige sige om der skal benyttes en kipdrager eller ej, men vil hellere råde dig til at smide lidt penge efter en ingeniør som kan beregne det for dig, for uanset hvad så kræves disse beregninger ved evt. problemer med forsikringen eller salg af ejendommen senere hen.

Umiddelbart lyder det som en okay løsning, og jeg ville nok selv have valgt at benytte en kraftigere spærtræ, du skal jo alligevel have plads til 300mm isolering, så for at slippe for at påfore alt for meget, kan du lige så godt vælge en kraftigere dimension spærtræ til opgaven.

Da taget kun er 3.6 meter med hanebånd, ville jeg mene at kipdrageren kunne undværes, specielt hvis større dimension limtræ benyttes.

I stedet for at lave dobbeltspær, ville jeg kæmme ud i hanebåndene, og bolte dem sammen med spæret, dette ville give en solid samling af spær og hanebånd, og minimere dine kuldebroer ( spærene )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis