Montering af stikkontakt i bad / vådrum

Hej,

Hvad er reglerne for montering af et strømudtag i et badeværelse? Jeg skal have monteret et stik til føntørrer og lignende i badet, men ved ikke helt om det skal monteres udenfor selve vådzonen eller i en vis højde.

Hilsen Claus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen elektrikere herinde??
Læs om vådrum i Stærkstrømsbekendtgørelsen - se den under retsinfo.dk.

Mvh.

 

Hej Flemming,

Har du gode råd til hvad der kan søges på? Det kan jeg bruge til lidt mere! Det var naturligvis det første jeg gjorde, men uden held.
Hvis det har nogens interesse, så er svaret her: (Fra Kandu.dk)

Her kommer så det endelige og korrekte svar jf. Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6.
Enkelt fortalt skal stikkontakten minimum være 120 cm væk fra bruseren/afløbet, højden er underordnet.
Den skal dog være beskyttet af et foransiddende HFI eller HPFI relæ, der virker.

Med hensyn til supplerende udligningsforbindelse skal dette selvfølgelig udføres.
Dette er meget svært at forklare til lægmand, men den korte udgave er som følgende:
Armeringen i gulvet skal udlignes til stikkontakten, hvis der er nogle rør der kommer udefra og er i metal skal disse udlignes ligeledes, hvis der er flere forskellige strømkredse på badeværelset skal disse udlignes internt.

Husk at ifølge lovgivningen skal dette udføres af en aut. installatør og testes efter gældende regler.
Hvis udligning, jordforbindelse eller fejlstrømsrelæ ikke er som det skal være, kan det medføre tilskadekomst eller værste fald død, det er som regel dog kun børn og gamle samt folk med dårligt hjerte dette sker for. Så bare i er middealdrende og ikke har børn så er det ok.
Skrevet af Rodehouse på 12 mar 2010 19:49
Hvis det har nogens interesse, så er svaret her: (Fra Kandu.dk)

Hvis udligning, jordforbindelse eller fejlstrømsrelæ ikke er som det skal være, kan det medføre tilskadekomst eller værste fald død, det er som regel dog kun børn og gamle samt folk med dårligt hjerte dette sker for. Så bare i er middealdrende og ikke har børn så er det ok.



Det var en lidt underlig indgangs vinkel til det... Man kan aldrig sige hvem der kan overleve at få stød, derfor man skal indlægges til 24 timers observation hvis det sker.

Desuden håber jeg da de fleste får skiftet en hpfi der ikke virker, den er der jo af hensyn til sikkerheden. Kan godt ske man ik selv ser stort på det, men hvad nu med gæster og familie man har på besøg... (Hvis nu det er svigermor, gør det nok ik der store hvis den fejler

De 120 cm du skriver er så vidt jeg husker altid fra selve brusen, altså der hvor vandet kommet ud, Og hvis du har et brusebassin, så måler du bare 60 cm ud fra kanten af bassinet så er det osse iorden


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis