Reol byggeri,,

hej jeg skal igang med at bygge min egen bogreol, så ville høre om jeg er ude på dybt vand eller om jeg er på rette vej med min ide, jeg har set mange måder at bygge en reol på, men synes at den som jeg har fundet på
er den flotteste og nemmeste og billigeste,
min reon skal have

Mdf plade på 30 mm
35 rum = 5 rum vandret, 7 rum lodret 
Mål på hvert rum 350 mm højde 350 mm brede 300 mm dybde
Fuld højde reol     2690 mm  eller i cm (7x35=245 + 8x3=24)
Fuld længde reol   1930 mm eller i cm  (5x35=175 + 6x3=18)
jeg vil så forskyde rummene over for hinanden, som vist på mit link,
http://www.mdfitalia.it/arealibera/...ndom-1.jpg
mine ville så bare blive kvardisk, den ville faktisk ligne den der reol fra ikea (EXPEDIT) som du nok kender fra ikea  bare med forskudte rum, med en ramme hele vejen rundt med 30 mm mdf
Så kommer spørgsmålet hvordan jeg ville sætte mine hylder på  jeg ville mene at den ville blive ustabil efter som det er en meget stor reol og efter som der kommer tunge bøger i, at jeg bare skruet nogle skruer på fra modastte side, jeg har jo forskudte hylder så kan godt komme til,
det jeg ville gøre var at fræse 10 mm ind i den lodrette mdf plade, min hylde ville så ligge af på 10 mm på hverside der hvor jeg har fræset et rille (10 mm ind 30 mm op) og mine hylder skal så skæres på 370 mm  og 300 mm.
Og for at gøre det nemmest ville jeg jo tage en fuld mdf plade på 30 x 1220 x3000 og fræse de 1220 ned igennen hele vejen op så der der 350 mm imellem, og til sidst skære dem på 300 mm som min bybde skal være.
er godt klar over at jeg så skal vende mine plader om og så fræse dem der også de det forskudte mål jeg ville have på mine hylder.
jeg ville så skrue reolen fast i gulvet samt i venstre side på en væg, og sætte nogle beslag i højre side,
hvad synes du om min reol, er det sådan man gør.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du æ it tavt ba é voun, hva !
Gå du bare igang
Du kan dog godt klare det med en 22 mm. og så kun fræse 5 mm. hulkeel til hylderne. Det vil dog være en god ide at montere en bagplade på reolen.

V.h.  Håndværkeren

hej jeg har lavet en reol på stort set samme måde i 22mm plader, dog bare til tøj
så det kan du saktens gå i gang med. det tog mig en weekend at bygge min.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det har du da styr på. Har lige smidt tilsvarende planer i skraldespanden, da jeg havde planer om at sprøjtelakere den - og er for doven til at slibe og spartle.......

Du behøver ikke fastgøre den i noget - den flytter sig ikke. MEN den vil blive ustabil, hvis du ikke sætter bagplade eller kryds på. Du kan evt. fræse små metal-kryds ind samlingerne på bagsiden - med den tykkelse, har du plads til det.
Min plan var at sætte en råglasplade på som bagplade - eller en galvaniseret plade.

Held og lykke med projektet!

Mvh.

Jan R.
nej den flytter sig ikke, den er delvis samlet på stædet.
jeg brugte ikke meget tid med sandparpir, overfræseren klarede det meste:o)
okay takker for jeres råd 80)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også