Hvilken mørtel til pudslag?

Jeg har skal have et nyt pudslag på en tidligere pudset mur men er ret meget i tvivl om hvilken mørtel skal jeg bruge? Det nye pudslag skal være ca 12-18 mm, så det matcher det gamle.

En murer vurderede umiddelbart at den gamle puds består af bakkemørtel med en lille smule cement i, men jeg synes meget litteratur om ældre huse advokerer for kalkmørtel uden cement.

Og hvormeget cement er "en smule"? Det vel også muligt med et pudslag af strandsand med cement, eller hvad?

Hvilket blandingsforhold bør jeg bruge når det nu er et ældre hus fra 1906?

På forhånd tak

Anders


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nød til at have cement i mørtelen, ellers vil den skvatte ned efter kort tid.
Jeg havde for en bekendt muret en mur op i et gammelt bindningsværkshus, og han påstod hårdnakket at der ikke skulle være cement i mørtelen, en måned senere efter masser af regn væltede muren, og så fik han selv lov at mure en ny op med cement i mørtelen.
Jeg vil tro at du kan nøjes med ca. 1 dl. cement pr. 10 kg mørtel. men så skal det også blandes grundigt i maskine.

Ups, ja det skal vi ikke risikere! Der må hellere komme lidt cement i.

Og det vil stadig være bedst med bakkemørtel, eller er det lige meget?

Ved du om et efterfølgende finpudslag så nødvendig? Der skal jo egentlig bare fuldspartles og opsættes glasfilt.

På forhånd tak

Anders


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville vælge bakkemørtel, med blandingsforhold 1:12 (1 skovl cement og 12 skovle mørtel)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også