Besparelse ved skift til gennemstrømsvandvarmer

Hej

Jeg ville lige høre om der var nogen der ved hvor meget man ca kan spare ved at skifte sin vandvarmer ud med en gennemstrømsvandvarmer?
Hilsen Thomas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en el-vandvarmer ikke ret meget da tabet er meget lille. En el-gennemstrømningsvandvarmer skal være meget potent (min 19 kw) for at følge med et alm. brusebad- dvs 3 faser og en 30 amp. 420 v. gruppe. Kraftigere fremføringskabler og måske en kraftigere stikledningssikring.

HVIS du vil reducere tabet kan du efterisolerer fremføringsrør. + vandvarmer og køre med 55-60 grader vandtemp - ikke lavere pga legionella.
Det kommer an på standen af din nuværende vandvarmer. Alder, isolering, kalk, størelse m.v. Hvorfor vil du skifte?

det er en 80 litters en ukent billig model den er ca 6 år gammel, den er styret af en avtb ventil, men jeg syntes ikke at der er nok afkøling når den køre alene om sommeren. derfor håber jeg på at kunne spare noget ved at skifte til en veksler.
Har den altid været sådan?

Inden størrer beslutninger check lige:

Tilkalkning fordi drifttemp. har været højere end 50 grader?

Defekt avtb ventil - evt. urenhedder der sidder fast i ventilen og forhindrer den i at fungere ordentligt?
Annonce
Sådanne har den altid været.
Nu ved jeg ikke hvor normalt det er at bruge en avtb ventil til en varmvandsbeholder, det er iøvrig en 30-100 grader det man vist kalder en langsomt virkende.
Prøv at se her. Er dit anlæg sat sammen sådan:

http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VI54A15U-FJV.pdf

øverst fjv ventilen

nederst avtb ventilen

FJV ventilen løser dit problem hvis der ikke er andet i vejen.
ja det er sådanne det ser ud. men en fjv ventil koster ca 1200 og jeg kan få en apv 36+ veksler til under 3500, så jeg tror ikke det kan betale sig at bruge flere penge på beholderen da den nok har en begrænse levetid tilbage.
Det kan du godt have ret i - for kr. 2300 + instalation får du levetiden optimeret. Du må nok se i øjnene at dit anlæg ikke har været optimalt skruet sammen fra starten. Er det en vvs'er der har lavet det kunne han måske påvirkes til at instalere en fjv ventil meget billigt alternativt give dig rabat på instalation af det nye - hvis ikke det er dig selv der laver det. Driftsøkonomisk vil du angiveligt spare penge hvis varmeveksleren kan give dig den afkøling du gerne vil have. I forhold til anlæget med fjv ventilen ville jeg mene at driftsøkonomien var stort set den samme. Det gamle anlæg kan måske sælges i den blå avis og reducere din nyinvestering yderligere.
Skrevet af fartilfire på 11 mar 2010 19:45
Det kan du godt have ret i - for kr. 2300 + instalation får du levetiden optimeret. Du må nok se i øjnene at dit anlæg ikke har været optimalt skruet sammen fra starten. Er det en vvs'er der har lavet det kunne han måske påvirkes til at instalere en fjv ventil meget billigt alternativt give dig rabat på instalation af det nye - hvis ikke det er dig selv der laver det. Driftsøkonomisk vil du angiveligt spare penge hvis varmeveksleren kan give dig den afkøling du gerne vil have. I forhold til anlæget med fjv ventilen ville jeg mene at driftsøkonomien var stort set den samme. Det gamle anlæg kan måske sælges i den blå avis og reducere din nyinvestering yderligere

Jeg må sige at jeg har brugt mange penge på vvser der ikke har kunne deres kram, derfor laver jeg det selv. 

Men jeg tror den bliver skifte ud med en vekslen.

Men tak for hjælpen

Hilsen Thomas
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis