Mønster på pudset sokkel

Hej,

Vi har et hus fra 1935 hvor soklen trænger til en renovering.
På den originale sokkel er yderkanterne (top bund og hjørner) glattet. Dette skaber en ramme om nogle felter der er mere rustikke overfladen. Overfladen på disse felter er ca. ligeså ujævn som perlegrus.

Hvordan genskaber jeg dette mønster/overflade?


 Med venlig hilsen,

 Torben Bay

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal du ud og låne sådan et apparat hvor du fylder pudsmørtel op i en beholder hvorunder der sidder en børste der rotere ved hjælp af et håndtag på siden. Den "splatter" nærmest pudsen ud så den får denne specielle overflade. Selve apparatet har du hængende på maven ved hjælp af en sele.
Det kaldes stænkpuds og udføres som håndværkeren beskriver.
Du kan dog efterligne det, hvis du ikke har sådant et apperat.
hvis du blander en grov sand/cement meget tynd (nærmest som vælling), Kan du kaste den på med enten ske eller grov kalkkost.
Tak for jeres svar. Tæt på hvad jeg havde forstillet mig.
Kender i til arbejdsgangen i det? Skal hele soklen pudses i et hug, eller pudser jeg først glat og derefter kaster mørtlen på?
Vil jeg feks. kunne pudse soklen (en side af huset af gangen), dække kanterne af med ...brædder... og kaste derefter?
Den tidligere ejer har renoveret en enkelt side af huset (soklen) og den er glat. Kan jeg væde soklen og efterfølgende kaste mørtel på i de omtalte felter?


 Med venlig hilsen,

 Torben Bay

Jeg har lavet en lignende operation hvor jeg brugte en kalkkost til at kaste pudsen på. Forinden havde jeg afdækket det område jeg ikke ønskede at "angribe med avissider opsat med afdækningstape.

allan
Biltema (www.biltema.dk) har en hånddrevet stænkpudsemaskine i deres katalog. Jeg kan ikke lig efinde den "online", men jeg har faktisk set et glimt af den i Næstvedafdelingen. Mener prisen var noget under 1.000 kr.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Fandt den: Biltema, vare nr. 87-799

hånddrevet sprøjtepudser 149,00 kr.

Træd ikke på mine ledninger :o)

Tak for svar.

Genialt med sprøjtepudseren,..så må den bevise sig værd!
Ellers må jeg ty til "selvkast" eller måske den store kastemaskine...


 Med venlig hilsen,

 Torben Bay

Puds det glat først, så får du det bedste resultat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis