minirensningsanlæg bioclean

jeg skal have et minirensningsanlæg renseklasse sop det bedste anlæg jeg kan finde frem til er et ws bioclean til en husstand der skal lægges nye rør fra køkkenvask og bad en samle
brønd og et rør fra ws ca 20 meter rør ialt pris 80000 kr jeg synes det er meget dyrt er der
ikke nogen der har sådan et anlæg og en idet om hvordan jeg får den pris ned for jeg kan jo ikke lave noget selv hører gerne fra nogen med et bioclean minirensanlæg        hilsen lk
jeg skal have et minirensningsanlæg renseklasse... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er årsagen til at du ikke vælger et nedsivningsanlæg, da disse også opfylder SOP.

Et nedsivningsanlæg er lavteknologisk - hvis bundfældningstanken er af god kvalitet er det kun pumpen der kan give problemer.
Der er ingen driftomkostninger ud over tømning og strøm. Ved minirens er de årlige omkostninger mellem 2.500 og 4.000.

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 14 mar 2010 10:12
Hvad er årsagen til at du ikke vælger et nedsivningsanlæg, da disse også opfylder SOP.

Alle der fravælger nedsivning, burde have en medalje. Der er noget grundlæggende forkert ved løsninger, hvor man lukker sit spildevand direkte i jorden. Alene ordet nedsivning....... Grunden til de fleste vælger nedsivning er hensynet til prisen og ikke miljøet (nedsivningsanlæg har iøvrigt begrænset levetid, så i den sidste ende, er der måske ikke sparet noget). Fungere et nedsivningsanlæg ikke, opdager man det i værste fald ikke, eller det bliver først opdaget, når sivestrengene er fulde af slam. Med et minirenseanlæg, er der jo selvsagt helt anderledes styr på udledningen. Før eller siden bliver politikerne nødt til at forbyde dem, men fordi der er så mange har fået lov at lave dem, tøver de desværre. Og nej, jeg har ikke aktier, eller anden relation til branchen for minirenseanlæg.

Da man i sin tid besluttede at alle ejendomme med direkte udledning efter septiktanken skulle forbedre deres rensning opstilledes forskellige renseløsninger. Heriblandt nedsivningsanlæg, idet disse var velkendte og opfyldte kravende til fjernelse af op til 95 % af BI5, fosfor og kvælstof også betegnet som SOP renseklasse. Man kunne her have valgt at udfase denne type anlæg på dette tidspunkt.

Et nedsivningsanlæg med en bundfældningstank af ordentlig kvalitet holder typisk +20 år. Nu har minirens ikke været på markedet i Danmark i 20 år, så levetiden foreligger der mig bekendt ikke data for - men 30 år tror jeg næppe de holder.

Hvis det går galt som du beskriver med et nedsivningsanlæg, ved fx tilstoppet sivestreng vil sivearealet mindskes og belastningen pr. m2 øges. Du har her fortsat en stoffjernelse inden vi når grundvandsspejlet. Selv når grundvandet nås kan der ske en yderlig stoffjernelse, inden det til sidst ender i et vandløb.

Ved minirenseanlæg har du ingen mulighed for yderlig stoffjernelse hvis anlægget svigter. Så ryger det direkte ud i vandløbet.

I vandplanerne som er i forhøring lægger man op til at der ikke skal ske nogen form for udledning til vandmiljøet, hvis der nedstrøms er stillestående vand (Sø, vig, mose osv.)
Der er ikke beskrevet noget om at nedsivning er skidt og bør undgås. Der foreligger dog resultater af minirenseanlæg der ikke lever op til rensekravene i kontrolanalyserne.

Til sidst - det teoretiske fortyndingsareal for nedsivningsanlæg er 2.500 m2.

 

 

 

Jeg har et citat fra Verner H. Kristiansen, formand for Danske Kloakmestre fra deres medlemsblad "Faktuelt" fra juni 2010 som man lige skal tage i betragtning inden man laver et nedsivningsanlæg.

Citat:  "Vi har endnu ikke set på nedsivningsanlæg, ud over at vi har fået fingrene i en tysk rapport, hvis resultat har gjort, at det er forbudt at etablere nedsivningsanlæg i Tyskland. Ikke at forstå at vi arbejde på at få forbudt nedsivningsanlæg i Danmark. Nej vi vil bare have dokumentation for at vi får renset vores spildevand, så vi ikke som kloakmestre får ”æren” for, at vi på et tidspunkt intet rent drikkevand har mere. Dags dato er vi ikke bekendt med noget dokumentation for, at det virker. Der er lavet nogle små forsøg gennem tiden og læst og sammenskrevet nye rapporter og publikationer om det. Men ingen rigtig dokumentation for funktionen er, som man forventer. Men vi har flere eksempler på, at de ikke virker. Så vi har nok at gå i gang med ..." Citat slut
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis