spartling af loft

Jeg ved godt, der er masser af sider og spørgsmål herind om emnet, men jeg vil gerne selv have lov til at spørge, så jeg kan komme med tillægsspørgsmål, hvis det skulle blive nødvendigt.

Nå, men spørgsmålet:
Jeg har sat armeringstape over spartelgrøfterne.
Jeg har spartlet en gang og er lige blevet færdig med at slibe 1. gang.

Hvor bred skal spartlingen være ved langsiderne/over spartelgrøften?

Hvor bred skal spartlingen være ved kort-kanterne/endestykkerne?

 

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen facitbog med x cm

Men tag en kraftig lygte eller lampe og lys fra alle sider og er der ingen skygger er det 120% plant.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Øhhhh - armeringstapen skal helst lægges ned i den våde førstespartling. Det lyder det ikke som om du har gjort.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tmeldgaard:
Det skal lige siges, at det ikke er armeringspapir jeg har brugt, men tapen. Jeg har sat tapen i spartelgrøften og så spartlet hen over. Da armeringstapen jo er et net, så går jeg ud fra, at spartelmassen også er presset gennem hullerne. Men det ser da ud til, at tapen sidder godt i spartelen nu. Håber jeg da.....

FWM: Jeg forstår dit svar som, at du skriver om en fuldspartling?! Jeg vil jo bare spartle langs samlingerne af pladen. Så det er derfor jeg vil have at vide, hvor bred den spartling skal være. Altså på langsiderne og kortsiderne.

 

Jo bredere jo mindre synligt er den bagefter.

På langsiden spartler jeg normalt ca. 25-30 cm bredt, ved kortkanter 40-50 bredt, da der skal lægges noget mere på for at dække båndene, men mindre der er benytte plader med spartelkanter på kortkanterne også.
Fint. Tak
Men nu skriver du, at ved kortkanterne skal lægges mere på for at dække båndene??! Hvilke bånd?
Jeg har faset kanterne i enderne på pladerne. Har så spartlet hen over.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har du ikke tape eller strimmel i enderne, det er det jeg mente og ikke bånd..

Nej. har ikke sat tape mellem endestykkerne. Spurgte i en anden tråd og fik at vide jeg kun skulle sætte tape op ved langsiderne i spartelgrøften (?).

Men så må jeg jo slibe ned og sætte tape hen over disse samlinger også?

 

Skal der filt op ?
Skal også armeringstape i mellem endestykkerne ja, selvom der ikke er faset rille til det.

Jeg plejer, at spartle 15-20 cm ud på hver side af samlingerne.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko: Underligt. Sad igår nat og søgte. Kunne se på flere firma- og producentsider, at man ikke sætter tape op v. endestykkerne, netop fordi der jo ikke er spartelgrøft.

Ja, der skal filt op

 

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også