Facadeisolering Ydermursisolering

Jeg har i længere søgt information på diverse forums angående facadeisolering/ydermursisolering.
Jeg synes Rockwool's facadebatts er alt for dyre og de andre produkter på markedet følger Rockwools priser meget tæt! (der er vel fordele ved at sidde på 95% af markedet for bygningsisolering, jvf. omsætningstal for 2008)

I den forbindelse skriver mange om, at de vil benytte terrænbatts i stedet for de dyre facadebatts. Desværre er der ingen der skriver, at de rent faktisk har benyttet terrænbatts til projektet.

Ud fra hvad jeg kan læse mig frem til, er produkterne næsten identiske hvad angår hårdhed og diffusionsåbenhed, ligesom der kan støbes og pudses på begge. Dette synes jeg taler for at man sagtens kan bruge terrænbatts som alternativ.

Er der nogen der kender noget til dette eller har prøvet det?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er i tvivl kan du ringe og snakke med deres teknikere. Jeg synes de er meget hjælpsomme ,også med besparende alternativer til deres egne produktserier.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Jeg har ikke undersøgt de forskellige priser, men jeg kan godt lide Hefa´s system.

Måske kan det købes til en mere venlig pris i tyskland.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Helt enig i at priserne herhjemme er alt for høje, hvad angår HEFA, så kan deres produktserie "Heck" købes billigere i Tyskland, f.eks. her:

http://www.hoba-baustoffe.com/shop/...undsysteme (Berlin)

Men der kommer selvfølgelig noget fragt oveni, jeg har selv planer om at kontakte dem for et tilbud på 100m2 facadebatts med puds og tilbehør.

Når det er sagt, så synes jeg HEFA fortjener lidt "opbakning" i deres forsøg på at bryde den "onde" cirkel, og de er iøvrigt vældig flinke at tale med deroppe i Aarhus.

Måske kan de rykke lidt ved priserne, hvis man kan vise dem et attraktivt tilbud fra syd for grænsen. Det har jeg da tænkt mig at prøve når tiden er inde lidt senere på året.

Husk at meld tilbage til denne tråd med erfaringer hvis nogle af jer går i clinch med enten HEFA eller HOBA - der er mange herinde som vil kunne drage nytte af det.

Mvh
Henrik.A
  
Jeg kan ikke mærke den store forskel på terrænbatts og facadebatts så når jeg skal ha lavet huset bliver det terrænbatts jeg vil bruge. syns det er meget underligt at der er så stor prisforskel på et produkt der næsten er det samme. jeg har tænkt mig at lae nogle forsøg med det inden længe. og vil tage lidt billeder og skrive om det her.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for alle de gode indlæg og ikke mindst ideer og forslag. Lad endelig tråden forblive aktiv, således at vi kan få flere erfaringer udi alternative løsninger fremfor de dyre Rockwool facadebatts.
Annonce
Hej Jonas J det er også muligt at isolere med polystyren på ydersiden. sundolit har vist et system til dette. hvordan priserne er ved jeg ikke men det er værd at undersøge.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Se evt. denne tråd:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic

Siden har jeg hørt en lille historie om et byggeri i Sverige hvor man benyttede EPS som facadeisolering - men det gav store indeklimaproblemer og man måtte fjerne isoleringen igen. Om det var så var en uheldig kombination af beton og EPS som gjorde byggeriet for tæt vides ikke. EPS er efter sigende ellers meget benyttet i udlandet.
Jeg hælder nu mest til mineraluldsløsningen.

Mvh
Henrik.A

Jeg tænker også på om fugten kan komme væk hvis der isoleres med EPS. det må være den fugt derkommer indefra der er et problem for sådan en konstruktion. men det kan afhjælpes med ventilation af hele huset. så al den fugtige luft bliver udskiftet konstant. mange nye huse er også, så tætte og har problemer med en fugtophobning. og det kan kun løses ved effektiv ventilation.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg er heller ikke den store tilhænger af EPS, mest pga. at det er temmeligt uprøvet i Danmark. Det burde dog sagtens kunne bruges, da der isoleres langt flere huse syd for grænsen med EPS end med mineraluld.

Tilbage til terrænbattsne. Er der nogen der har forsøgt sig?

Ifølge en af Rockwolls teknikkere som jeg på opfordring talte med igår. Så anbefaler de ikke at bruge terrænbatts, selvom produkterne umiddelbart minder meget om hinanden. Han havde aldrig hørt om nogen der havde forsøgt!! Dette skal man selvfølgelig sige når man er loyal overfor sin arbejdsplads.(jeg ville som sælger gøre det samme)
Jeg snakkede med en tekniker angående deres Flex Systemvæg, hvor de har udviklet nogle specielle batts der flexer på to sider. Jeg spurgte om jeg ikke bare kunne brug almindelige flexi a-batts (som koster 1/4 af prisen på flex systembatts). Han sagde at det ville han gøre hvis han skulle efterisolere selv. Flex Systembatts var udviklet til håndværkere så de kan komme derudad med 100 i timen, hvis man har tid til at måle op og er påpasselig er Flexi A-batts lige gode.

Det synes jeg da er ok service?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis