Tilføre masse til solpanel (sol-luft)

Jeg er ved at tegne på min efterisolering og er kommet på den idé at jeg vil prøve at integrere en solvæg i min nye facade. Den skal føde to strenge, en til vores stue/køkken/alrum og en til vores kælder.
Det er meningen at den udformes så den i udtryk er magen til glasset i facaden, altså at fronten fremstår helt i glas, foreløbigt mål er 120x220cm. Allerhelst vil jeg male glasset sort på indersiden, men ved ikke om det giver mening - om effekttabet inde i kassen bliver for stort?

Nå, men jeg sidder nu og overvejer om det giver mening af tilføje masse til panelet for oplagring af varme, således at der afgives varme efter solen er gået ned/væk?

Idéen var at enten lægge 2-3 lag sortmalet gips i bunden af panelet, eller simpelthen støbe beton direkte i panelet. mens det ligger ned.
Jeg ved ikke om det giver nogen som helst mening da massen både vil lagre varme men også kulde. Dvs reaktionstiden bliver sat ned.
Fordelen (hvis det hele ikke bare er luftig teori) er at varme oplagret gennem dagen bliver afgivet om aftenen når man er hjemme og opholder sig i huset, mens det om morgenen er længere tid om at varme op, men der er man alligevel på vej til arbejde. - Giver det mening?

Jeg regner ikke med at der er verdens største besparelse ved brug af disse solvægge, men hvis det kan hjælpe vores indeklima lidt på vej vil det være fantastisk. Desuden vil gratis tør varme i kælderen være mere end velkommen, det hjælper på de kolde tæer.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke en luftig teori - prøv at studere klassiske engelske drivhuse - samme metode med en muret væg i nordsiden af drivhuset der gennem glasset mod syd bliver opvarmet i løbet af dagen for at afgive varmen om natten.
Ja, dem kender jeg godt, også mange passivhus projekter har store massive kerner. Men spørgsmålet relaterer mere til om der er nogen gevinst i form at et luftbårent solvarmepanel, hvor der er snak om ret små forhold. Hvis jeg skulle støbe beton i kassen ville der være max. 0.2 m3, 3 lag gips tilføjer heller ikke meget.. Måske er det bare en fordel at lave så fladt (og hurtigt) et panel som muligt, så vil der også være mere plads til isolering mellem panel og ydervæg.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Vi kender vel alle fornemmelsen om aftenen efter en varm og solrig sommerdag, hvordan en syd- og vestvendt væg kan udstråle en hel del varme, oplagret fra dagen.
Men hvor mange kalorier der er i en sådan væg, skal jeg ikke kloge i. Der er nok noget mere i et lag beton, end i gipspladerne, som måsle kan få deres problemer med kondens.
Hvis glassene bliver malet sorte, vil det vel give den samme effekt, som man har i en sort bil, parkeret ude i solen om sommeren. Men om det er ruderne eller den sorte karrosse, der bidrager mest til opvarmningen, ved jeg ikke, men i hvert fald kan man let komme op på noget omkring 70 grader i en bil.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af el sporto på 10 mar 2010 14:00
Ja, dem kender jeg godt, også mange passivhus projekter har store massive kerner. Men spørgsmålet relaterer mere til om der er nogen gevinst i form at et luftbårent solvarmepanel, hvor der er snak om ret små forhold. Hvis jeg skulle støbe beton i kassen ville der være max. 0.2 m3, 3 lag gips tilføjer heller ikke meget.. Måske er det bare en fordel at lave så fladt (og hurtigt) et panel som muligt, så vil der også være mere plads til isolering mellem panel og ydervæg.


Det er en termodynamisk problemstilling du præsenterer. Om du får varme fødder om morgenen afhænger af om varmeafgivelsen i løbet af natten har tømt din "beton-akkumlator" for kalorier. Det afhænger af gennemstrømningen, temperaturforskellen og varmetabet ud af solfangeren. Hvis gennemstømningen fra solen går ned til tidlig morgen kan reduceres evt. stoppes er der måske en chance.

Det kan der regnes på men jeg forstår din skepsis i forhold til en akkumulator på 0,2 m3 beton - måske ca 500 kg.
Jeg må nok konkludere at der nok ingen idé er i at tilsætte masse, ihvertfald ikke den begrænsede mængde jeg kan præstere. Jeg tror ikke på at det vil give nogen voldsom gevinst, jeg kan derimod godt forestille mig at det kan forsinke opvarmningen af panelet nok til at det ikke går i gang på en kedelig vinterdag? Men det er ikke noget jeg ved noget om, alt er gisninger.

Mht. om glasset skal være sort eller ej - eller hvilken effekt det har - har jeg mulighed for at teste, da jeg lige har skilt et gammelt vindue med forsats ad, så må jeg bygge to kasser og teste dem side om side.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Annonce
Du skal nok bruge termoruder med energiglas for at undgå varmetab ud af veksleren
ja men så vil der hellerikke tilføres den energi der kræves
da energiglas normalt også har et solfilter indbygget
llers ville vores gartnerier da have væretde første til
at bruge det :-)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

prøv at overvej en kombineret sol-luftvarmer (lavet af dåser) og evt. blæse det henover
en stenmasse og videre ind i rummet den ville kunne tilføre varme om dagen og
evt. om aftenen også

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Godt ord igen - men jo - princippet anvendes i passivhuse (bl.a. vores) hvor solopvarmningen af de passive dele går gennem et lag enkeltglas med en termorude (med energiglas) bagved og det virker fantastisk.

Det er en balancegang mellem energitilførsel og energitab.

det lyder interressant med de ruder har du et link
så man kunne overbelaste den øverste med lidt
let læsningsstudie
da jeg har læst om andre måder at lave passiv
opvarmning/køling af huse og andre alternative
ideer til hvordan man kan bygge/indrette huse
så de sætter så lille et aftryk på naturen som
mulig i den tid det står og bagefter

men hvad med højsommeren hvor solen
buldre løs har du så ikke forstor en opvarmnig
af huset eller bruger du et aircon. til at køle med
eller er der lavet stort udhæng som skygger for
solen når den står højere på himlen om sommeren


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også