Wienerkalk og sprit til polering

Hej. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor det er sprit man bruger sammen med wienerkalk til at polere feks, ridser i gelcoat. Har lige prøvet det og det virker fint, men spritten fordamper hurtigt. Er der noget forgjort i feks. at bruge vand istedet?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en ganske almindelig tandpasta og få et lige så fint resultat, det er et velkendt problem at spritten forsvinder hurtigt men samtidig forsvinder slibe evnen i pulveret også !

V.h.  Håndværkeren
Vand vil opløse Wienerkalken og ophæve slibevirkningen.
Sprit laver en opslemning, der bevarer kalkens slibeevne.
Jo, det virker fint! Brug en spritvædet klud og dyp derefter i Wienerkalk og slib løs. Når spritten er væk dyppes igen i sprit og derefter i Wienerkalk.
Til store flader er det nok mere rentabelt at bruge slibe- eller polermaskine med egnet pasta/boatrubbing.
baadsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for det, havde ellers overvejet en blanding af sprit og vand, men det er hermed skrinlagt. Jeg skal netop igang med en større flade også. Fik anbefalet autosol og polermaskine... har prøvet med boatrubbing og synes ikke det tager nok ved. Nogen erfaringer med autosol ?
Autosol er eminent til metal overflader, hvis det er en træflade du polere på tror jeg den er uegnet. Der kunne du hvis det skal tage mere ved bruge smergel pulver slemmet op i vand.
Køb dig nogt rubing/polerepasta det er effektivt, især med en polermaskine.
(polermaskinen skal være af vinkelslibertypen, for at være effektiv)

Alternativt slib med noget korn 1200-2000 vandslibepapir, og poler derefter, det giver et perfekt resultat....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Emnet jeg skal have poleret op, er en nyere glasfiber styrepultjolle. I dag har jeg været ude at investere i en polermaskine af vinkelsliber typen. Den tidligere ejer har desværre ikke været så god ved jollen, så den har en del ridser i gelcoaten, det er dem jeg forsøger at få væk. Jeg startede med vandslibepapir korn 1000 (det var det fineste jeg kunne få i Silvan) derefter wienerkalk og sprit i hånden...håbløst projekt ! Ridserne efter sandpapiret er ikke til at komme til livs. I dag har jeg prøvet med den nye maskine, autosol, silvo, wienerkalk/sprit og bårrubbing. Der er ikke noget af det nævnte der kan få ridserne fra sandpapiret væk. Løsningen er nok noget finere vandslibepapir, vandslibning er nyt for mig, så jeg troede faktisk at det fineste var korn 1000. I morgen går jagten ind efter korn 2000 !
Ja se det var da noget helt andet, og så må jeg sige at du griber det helt forkert an. Om du så polere fra nu af og til jul har du ikke fået det resultat du ønsker dig, det er nemlig ganske umuligt. Du kan slibe hele overfladen mat, spartle den med en polyester filla, slibe igen og så kan du vælge imellem at påfører et nyt lag gelcoat eller en tokomponent maling. Se det er vejen frem.

V.h.  Håndværkeren
Jeg må vist lige nævne at ridserne ikke har brudt igennem gelcoaten, til fiberen, så i min verden skulle de kunne slibes/poleres væk...

Jeg sleb hele min jolle ned med vandslibepapir, og polerede den derefter helt blank, det kan sagtens lade sig gøre.

Det er ikke mange steder du kan finde korn 2000, men korn 1200 er også ok.
Men korn 2000 fås bla her http://www.frits.dk/search.asp?str=korn+2000

Brug godt med vand....

jeg brugte noget rubing fra 3M, og derefter noget alm. båd polis...

 

mvh jens

findes i korn 3200 også
mener der også er nogle der er finere
jeg mener 3m har noget
men det bruges af autoglas branchen når de
rep. en ridset plastikforlygte
det er så fint lavet at det ikke ses at der har været ridser

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også