Naur hækl

Hej.

Jeg har en naur hæk rund om grunden.
Den kunne jeg godt tænke mig og skære ind, da naboen er meget langt inde ved stammen og det er jeg ikke. Men jeg ved ikke hvor jeg skal ligge snidtet.

Det er planen at jeg også vil tage godt af i toppen så den kan sende nu energi ud så den bliver tæt. Men hvor meget skal jeg tage af???  Og bliver den tæt til sommer så???

>Verdhæfter lige et par billeder af hækken hvis de er til hjælp<''

Best Regards
Bo Sandorfff
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hey - vi havde det samme problem for en del år siden. Efter råd fra en gartner, skar vi først hækken hårdt ind på den ene side, samtidig med vi tog ca. 30 cm. af toppen. Året efter tog vi den anden side. Skar ca. ind til 5 cm fra stammen - men skulle måske have været længere inde.
Det har givet en harmonisk og tæt hæk. Husk at gøde lidt ekstra.

Naur har det problem, at den kun nødigt skyder fra bunden (som f.x. bøg), så ved at skære den ned i højde, er der over "overskud" af kraft fra rødderne, så den bedre skyder nedefra.

Mvh.

Jan R.
hej jan.

mange tak for svaret..
ville lige høre hvornår på året i gjorde det.
samt skar i bare med motorsav?

Klarede det faktisk med hækkeklipper (tager op til 28 mm grene) og et ørnenæb i "baglommen". Men naur overlever næsten alt - så brug da motorsaven, hvis det passer dig bedst. Det kan være en god idé at udligne lidt mellem planterne, således de kraftigste planter skæres lidt hårdere tilbage - også på "tværgående" grene.
Tidspunktet er nu - inden den kommer i vækst. Så skyder den hurtigere og klarer sårene bedre (efter sigende).

Giv den lidt kalk og gødning (sidstnævnte i små mængder over hele sommeren), så bliver den rigtig flot næste år.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis