et par spg vedr spots - kabeltype og safebox

Jeg har købt mig nogle nordlux 230v kipbare spots uden F-mærkning.

Jeg ved godt at disse skal installeres af en aut. men hvis man ikke spørger, forbliver man uvidende.. :-)

Hvilken kabeltype skal man bruge til at forbinde disse? Nogen snakker silikonekabel andre mener alm. installationskabel er fint nok...
Nogen der kan afklare dette?

Når man nu køber de her safebokse, således at afstand til brændbart holdes, må man så placere isolering oven på disse, eller skal de være "fri" på toppen?

Hvordan med gennembrydning af dampspærre? - Den er vel klassificeret som brændbar og må ikke gå helt hen til? - eller hvad? - skal den forselges ved safeboksen? (jeg har ikke dampspærre men skal have det når loftet skal udskiftes.. så er det rart at vide)

på forhånd tak

/cs

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du bruger safebox skal det være silikone kabel og du må godt lægge isulering oven på
og der fås en pakning til safebox til damp spærer og der er en kant på safebox til at tape dampspæreren fast på og du skal bruge silikone kabel 3x1 kvd. hvis du bruger safebox
ja det skal det men er der ikke to indgange i dine spot så du kan gå fra den første spot til den næste ovs.
men det skal være silikone kabel fra dit lampested eller samle boks men kun i 230volt spot
Skrevet af csteinod på 10 mar 2010 08:46
Tak for dit svar.
Skal det være silikonekabel helt fra samleboksen - eller?


Det er ikke særlig smart eller lovligt med en samling af sammen snoget ledninger.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

tror nu også Anderswitt er galt på den mht. kabel type. spot som dem er FAST installation og de skal i følge sb afsnit 6 monteres derefter. dvs min. 1,5 mm2 kabel. og en safebox fungerer som en samledåse så man kan godt samle kablerne derunder selvom det ikke er det smarteste.
Jeg holder lidt med det Patrick siger men at safboxen godt må bruges til samlebox er ikke rigtigt skal der samles er det i lampen er det de rigtige lamper kan der komme 2 kabler ind 1 ind og en ud safeboxen er ikke godkendt til at være en samlebox i henhold til en sank jeg havde med sik på en opgave jeg har lavet.
har undersøgt sagen nu. hvis en safebox skal fungere so men dåse skal det være af den type med fast brun, og husk at der kan være krav til membrantætning
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis