Husker da jeg havde et eksemplar i perioden 1978-1986.
Camosin-rød ("postkasse-rød") Lada 1500 st.car, købt som ny! En 1200 sedan kostede ca. 34.000 kr., en 1500 St. car. ca. 44.000 kr.
Den gamle Fiat 124 i licensbygget udgave, med russisk stødstangsmotor.Jeg var nybagt husejer, "energikrise 1" var overstået og "energikrise 2" var noget der ventede i foråret 1979 - men det vidste jeg ikke noget om og min gamle VW 1600 kunne ikke mere.
Den brød sig ikke om at tøffe rundt ved lave omdrejninger i længere tid ad gangen, fx. i Knuthenborg Dyrepark - den var jo med "fast blæser". Næe - det var en "sibirisk" bil, startede altid i snestorm (ned til -23 grader uden problemer). Lidt højbenet, ingen udhæng for og bag - rimelig habil i snevej ude på landet hvor jeg boede. Tænkt hvis jeg havde ofret nogle vinterdæk!?
Fugtigt vejr var den ikke begejstret for - især ikke tæt på et serviceeftersyn!
Så trængte den til nye tændrør og et nyt sæt platiner - så ku´ den igen. Faktisk var serviceintervallet for "lille service" (inkl. olieskift) vist 5.000 km - men jeg "trak den" da garantiperioden var udløbet. Så vidt jeg husker var det olieskift ved 10.000 km. og "service" ved 20.000 km. det endte med.
Der var altid et eller andet der lige skulle skrues fast (igen). Fx. faldt håndtagene til sideruderne ofte af, når man smækkede dørene. Dørbeklædningerne skulle også jævnligt have nye plastclips.
Kølergitteret var virkelig et gitter, kunne tåle at ramme en hund uden at noget knækkede. Jeg tror det vejede i nærheden af 20 kg.! Det er ikke som i dag, hvor alt er af plastic.
Havde et megatungt styretøj - man lærte at "rulle lidt" når man skulle parkere (ingen servo, snekkestyretøj, upræcist ved ligeudkørsel).
Benzinøkonomi og gangkultur var ikke noget at skrive om. 4 gear - støjniveauet var ulideligt på motorvej (110 km/t) - man havde tit fat i gearstangen for at sætte den i det 5. gear der ikke var der.
Sæderne havde en elendig facon og belagt med noget plastic - man blev klam på lårene og bagi på længere ture.
Ved 100.000 km. begyndte den første motor at bruge motorolie - ca. 1 liter pr. 1.000 km. Svarede med et gns. forbrug på 10 km/liter til en totaktsblanding på 1 %. Ikke underligt at dem bagved holdt afstand! Ved ca. 100.000 km. lagde jeg en 1300 motor i fra en trafikskadet Lada, med noget elektronisk motorstyring; Gik 1 km. længere på literen!
Der fulgte startsving med, men de fleste forhandler satte den forreste nummerplade....gæt selv hvor.
Men, det var et transportmiddel.Og mit eksemplar var endda vandtæt i regnvejr!
Jeg savner den ikke, men jeg vil altid huske den.
Træd ikke på mine ledninger :o)