LADA importen stopper

Husker da jeg havde et eksemplar i perioden 1978-1986.
Camosin-rød ("postkasse-rød") Lada 1500 st.car, købt som ny! En 1200 sedan kostede ca. 34.000 kr., en 1500 St. car. ca. 44.000 kr.

Den gamle Fiat 124 i licensbygget udgave, med russisk stødstangsmotor.Jeg var nybagt husejer, "energikrise 1" var overstået og "energikrise 2" var noget der ventede i foråret 1979 - men det vidste jeg ikke noget om og min gamle VW 1600 kunne ikke mere.

Den brød sig ikke om at tøffe rundt ved lave omdrejninger i længere tid ad gangen, fx. i Knuthenborg Dyrepark - den var jo med "fast blæser". Næe - det var en "sibirisk" bil, startede altid i snestorm (ned til -23 grader uden problemer). Lidt højbenet, ingen udhæng for og bag - rimelig habil i snevej ude på landet hvor jeg boede. Tænkt hvis jeg havde ofret nogle vinterdæk!?

Fugtigt vejr var den ikke begejstret for - især ikke tæt på et serviceeftersyn!
Så trængte den til nye tændrør og et nyt sæt platiner - så ku´ den igen. Faktisk var serviceintervallet for "lille service" (inkl. olieskift) vist 5.000 km - men jeg "trak den" da garantiperioden var udløbet. Så vidt jeg husker var det olieskift ved 10.000 km. og "service" ved 20.000 km. det endte med.

Der var altid et eller andet der lige skulle skrues fast (igen). Fx. faldt håndtagene til sideruderne ofte af, når man smækkede dørene. Dørbeklædningerne skulle også jævnligt have nye plastclips.

Kølergitteret var virkelig et gitter, kunne tåle at ramme en hund uden at noget knækkede. Jeg tror det vejede i nærheden af 20 kg.! Det er ikke som i dag, hvor alt er af plastic.

Havde et megatungt styretøj - man lærte at "rulle lidt" når man skulle parkere (ingen servo, snekkestyretøj, upræcist ved ligeudkørsel).

Benzinøkonomi og gangkultur var ikke noget at skrive om. 4 gear - støjniveauet var ulideligt på motorvej (110 km/t) - man havde tit fat i gearstangen for at sætte den i det 5. gear der ikke var der.

Sæderne havde en elendig facon og belagt med noget plastic - man blev klam på lårene og bagi på længere ture.

Ved 100.000 km. begyndte den første motor at bruge motorolie - ca. 1 liter pr. 1.000 km. Svarede med et gns. forbrug på 10 km/liter til en totaktsblanding på 1 %. Ikke underligt at dem bagved holdt afstand! Ved ca. 100.000 km. lagde jeg en 1300 motor i fra en trafikskadet Lada, med noget elektronisk motorstyring; Gik 1 km. længere på literen!

Der fulgte startsving med, men de fleste forhandler satte den forreste nummerplade....gæt selv hvor.

Men, det var et transportmiddel.Og mit eksemplar var endda vandtæt i regnvejr!

Jeg savner den ikke, men jeg vil altid huske den.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Husker da jeg havde et eksemplar i perioden 1978... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
De første firecylindrede BMW motorer stammede så vidt jeg ved fra den lille Glas fabrik, som man overtog. Mon ikke det også var dem der opfandt tandremsdrevet til knastakslen.
Jeg mener at kunne huske en artikel fra 80'erne i Auto Motor und Sport, eller søsterpublikationen Mot.
De allerførste BMW er var jo de små boblebiler med den tocylindrede boxermotor overtaget fra motorcykelproduktionen.

Det var nogle meget fikse vogne Glas producerede, og jeg tror du har ret mht. at BMW byggede videre på flere elementer fra Glas, herunder motorerne.
Du må også huske på, at de i de tidlige 60ere også kom med den hækmotoriserede 700. Det var også med MC motoren, luftkølet, 2 cyl.boxer, med en ret uskøn lyd, ja faktisk noget værre skrammel at høre på, men den var efter sigende afgørende for at BMW overhovedet overlevede.

Nå vi kom lidt væk fra lovprisningerne af LADA!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Lars ON på 12 mar 2010 12:06
Ja, en Lada har mange anvendelsesmuligheder

http://bil-tv.23video.com/video...kyder-lada





 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det minder mig om tildragelser inden for amerikanerbilskredse tilbage i 70-80erne.

Når man afholdt store træf, var det yndet at indkøbe en sprit ny Skoda, dog uden afgift, og så brænde den af som festens højdepunkt.

Det blev på et tidspunkt forbudt, da det gav anledning til kvababbelse bland miljøfolk!

Det var vel egentlig også lidt ondt.


Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis