Lampeudtag - hjælp!

Er lige flyttet i ny lejlighed, og ville i den anledning hænge lamper op. Det var min første gang, og det gik derfor ikke særlig godt, hvorfor jeg gav op. Ledninger i loftudtaget hang i muffer (henholdsvis dobbelt og enkelt), men jeg kan ikke huske hvordan de var kombineret. Havde en kammerat oppe, der mente han kunne klare det - med det resultat, at nu hænger ledningerne frit - uden muffer - og tre stikkontakter virker ikke. Jeg har vedhæftet et billede af de omtalte ledninger. Er det noget, jeg kan redde selv, eller skal der en elektriker ind i billedet? På forhånd tak for hjælpen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den vedhæftede fil virker vidst ikke. Jeg kan sige, at der er følgende ledninger i stuen;

2 Blå
2 Brune
2 Gul/grønne
1 Sort
1 Hvid

Der er de samme i soveværelset, minus den hvide.
en anden gang husker vi lige at spørge ik´

de to gul/grønne kan du godt sætte sammen da det er jord  (samlemuffe)
der fra vil mit umidelbare gæt være at du sætter de to blå sammen (samlemuffe)
og de to brune sammen (samlemuffe)

sæt lige en samlemuffe både på hvid og sort da du aligevel skal bruge
dem senere

derefter får du lige fat i en polsøger før du gør mere

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

klik lige på den mappe der står om lav det selv der står en vejledning om
det at oploade billedfiler

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Inden du skiller sådan noget ad, kan du bruge det kamera du har i telefonen. Et billede/ tegning, husker meget mere end dig...

For at tage det fra en ende af, er det faktisk ikke LDS-arbejde, idet du roder i den faste installation.
Og der er det at det bliver svært hvis ikke der er en loftdåse. For så er kravet om autorisation og LDS, lige ved siden af hinanden i små samlemuffer...

Jeg vil nu mene at ledningerne skal samles farveret. Hvis og sort er formentligt til at tænde lamperne med. Har du en dobbelt afbryder ved døren?

Ellers skal du have fat i en der kan finde ud af at måle...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Kan godt se, at det ikke er smart sådan at rode sig ud i, når man ikke aner noget om det.

Jeg har overvejet at samle dem i farver, men jeg har ladet mig fortælle, at to faser ikke må røre hinanden - kan det passe?

Jeg har bare en enkelt afbryder ved døren i stuen - det skal lige siges, at der her også er lysdæmper, hvis det er af nogen betydning.

Mit ønske er i første omgang bare at få rettet op på kredsløbene, så jeg kan få strøm i mine stikkontakter igen.
Annonce
On a side note; jeg har to enkeltmuffer og tre dobbeltmuffer - så skal lige finde ud af hvordan det går op. Så vidt jeg husker, var de to grøn/gule i en enkeltmuffe og det var den hvide også, og så var den sorte sammen med to andre (kan ikke huske hvilke) og så var de to sidste i hver deres dobbeltmuffe.
jamen så svare den lysdæmper til den kontakt den er sat op i stedet for

og den blå er formentlig nul

men har du fået fat i den polsøger

LasseM -> Det med 2 faser ikke må rører hinanden er ikke noget problem hvis det er lavet rigtigt, for så må der kun være 1 fase i en loft dåse Det væreste der BURDE kunne ske er at du samler fase og nul, men den blå burde være nul, så hvis du starter med at samle de 2 blå, og da der også er 2 brune kunne det tyde på det var fasen og den hvide og sorte er så den som man tænder lampen på, sådan ville man lave det, men har du ikke en kammerat der har et multimeter, eller en pol søger?

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Synes vi er nået til det punkt, hvor en elektriker ville være en fremragende investering!
For når vi nu tager den helt fra bunden, kan den sorte være Nul og den hvide Fase, til en stikkontakt, hvor ledningerne ikke er blevet skiftet. Der kan rende en brun og en blå ned til en afbryder. Og så vil den blå pludselig være tændledning...

Held og lykke med projektet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis