Input og forslag til ombygning af Garage. (billeder vedlagt)

Hej LDS folk

Vi snakker om at udbygge garagen lidt, da den stort set er ubrugelig nu, som garage, den bliver kun brugt til opbevaring...

Planen er:

garagen er delt op i garage og redskabsrum, planen er at vælte væggen i mellem disse 2, og få et stort rum, for selve garage-delen er ikke ret bred når man skal ind med bilen.
Derudover havde vi tænkt os at vælte bagvæggen og forlænge garagen og ligge nyt tag, som vi regner med bliver fladt tag med lidt hældning bagud, da garagen ligger helt op i skel. (som det er nu)
Og der skal selvfølgelig en ledhejseport i
Se billederne for bedre forstå det evt....

Har været ved kommunen idag ved teknisk forvaltning for at hører og rejsning på taget er stort set umuligt fordi jeg skal de 2,5 meter ind fra skel, og så kun må bygge 3,5m op der.
Men spurgte om den ikke kun måtte være 50kvm men det sagde hun var afskaffet, den måtte bare maks være 12meter lang i skel, og breden var lige meget bare man overholdt byggeprocenten... Så det må jeg vel gå ud fra, selvom når jeg kigger på www.esbjergkommune.dk at de skriver maks 50kvm? Nogle der har hørt om de 50kvm er afskaffet?

Nogle forslag til indretning eller andre gode idér/forslag?

Mvh
Dan

Lidt billeder

Indkørslen (ps. det grimme beton er tænkt at lave til plankeværk på klink

Mening var her at fjerne døren og sætte en ny "stor" ledhejse port i

Lidt dårligt billde, men for at vise skille væggen mellem garage og reskabsrum

Redskabs rummet, med udgang til haven...

Indgang til redskabs rum fra haven...


Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Garagen set fra haven, meningen er at vælte denne væg og lave garagen længere...

Garagen som den er nu sådan ca.

Et udkast til den nye garage...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Nu synes jeg ikke at en port på 2,32 er speciel smal, og ville nok bibeholde døren ved siden af porten. Som jeg ser billederne, er der ikke umiddelbar adgang fra indkørslen til døren i redskabsrummet? Det er surt at skulle åbne porten hver gang man skal ind i garagen.
Jeg ville ikke rumopdele garagen, hvis det er det du mener med indretning.
En indretning kommer jo også meget an på, hvad du bruger garagen til.
Desværre må du åbenbart ikke have nogen videre tagrejsning, så du kan skaffe dig noget plads på 1. sal, men ellers er det jo glimrende til at have diverse ikke så ofte brugte sager liggende.
Skal du støbe nyt gulv, så sørg for at få hældning på gulvet ud mod porten, så sne og sjap fra bilen kan løbe ud under porten.
Overvej at isolere, så du kan holde garagen lun evt. med nogen opvarmningsmulighed og helt på toppen en affugter, hvis du sætter pris på en tør og lækker bil, også om vinteren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Den med de 50 kvm. er noget der er VED at blive indfaset, men det er ikke alle kommuner der har den regel, eller vil indføre den, men det kom frem ifbm noget justering af BBR registreringen for noget tid siden. Men lyt du bare roligt til teknisk forvaltning i kommunen. Er en tilladelse først givet, kan den normalt ikke tilbagekaldes (det er også derfor de ikke gerne uddeler dispensationer)
1. at fjerne murværk mellem dør og port ville jeg nok ikke risikere.
2. jeg vil foresllå at mure døren til. Isætte en port med dør.
3. Forlæng garagen, så man kan gå bagom bilen, når man går gennem døren.
4. vælt skillevæg mellem redks-rum og garage.
5. Forlæng garagen så meget, at der kan monteres en skillevæg i enden, så der bliver et rum yderst.
6. Yderst i gavlen ville jeg montere et stort glasparti med dør og indrette en havestue.
7. Forlængelsen kan meget vel være bygget i træ uden at skæmme.

 

Twist -> ahh, så skal jeg bare ha søgt det, for den gælder i et år sagde hende ved teknisk forvaltning og hvis man så først var startet inden for det år var der stort set ingen begrænsning...

Uldat -> hvorfor vil du ikke risikere at fjerne murværk mellem dør og port? det er jo meningen taget skal ned. hvad kan faren være ved at fjerne det stykke væg og lægge en ny overlægger i?
Og du forslår en lille redskabsrum nede for enden af garagen? det er jeg nemlig lidt i tvivl om, eller om det bare skal være et stort rum... for havde overvejet at smide sådan en fætter ind til lidt hobby brug
http://www.carlift.dk/shop/motorcykellift.asp?ProductID=536

men tak for input

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Annonce
Nå ok, du vil altså have en RIGTIG garage, kan jeg forstå ud fra ideen om en lift.
Hvis du kan komme op i 3,5 meters højde minus isolering begynder det da at ligne noget brugbart også til lift.
Jeg vil råde dig til at spekulere i en 4-søjlet lift i stedet for den der saksefidus.
Tager du en 4-søjlet kan du, som det i øvrigt også vises på reklamebilledet, have 2 biler på pladsen.
Med en 4-søjlet kan du komme til bilen igennem dørene osv og har god adgang til undervognen.
Med en 2-søjlet er undervognen 100% tilgængelig, men til gengæld er det ikke til at komme ind gennem bilens fordøre.
Du kan også have en bil ind under ved en 2-søjlet.

Med venlig hilsen
ktm

 

du kan også forlænge den fremad - ud mod vejen.
Herved vil du kunne gå tørskoet fra hus og ud i garagen fra din kælder - du undgår også sne/regnvand som løber ned af kælder trappen (fugt) og endu en fordel er at den pæne bagmur skal ikke fjernes og mures op igen.
den "nye" mur vil for det meste bestå af den leddelte port du alligevel skal montere, så det vil være en noget simplere/billigere løsning.

ulæmpen er at du må finde et andet sted til dine skraldespande, men lur mig om ikke der snart kommer regler om at disse skal placeres ved vejen og ikke inde i haven...så ud med dem i et pænt indhak i hækken.
NielsChr -> det var faktisk ikke et dumt bud, det vil jeg da prøve undersøge når jeg kommer hjem til weekenden Det var faktisk lækkert det med tanken om at kunne gå tørfodet ud i garagen

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

...og det med skraldespandene ja, det bliver jo nok det mindste problem at finde en bedre løsning til dem

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

ja - 4 meter længere frem og du kan muligvis beholde din nuværende inddeling med skille væggen - så har i et sted til kummefryser og du har stadig plads i garagen til lidt værktøj
tænk også på at evt. fremtidige indbrudstyve ikke kan stå uforstyret nede i din kælder trappe (den vil ikke længere være tilgængelig for uvedkommende)
- måske kan det give problm med højden da der er fald bag ud mod haven - ved at bygge fremad vil taget blive højere - eller også skal hældningen på taget ændres, når det nu alligevel skal laves om med nye spær/overliggere
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis