Byggetilladelse - dispentation

Hej Jeg vil gerne have lavet vores nuværende dobbelte p-plads om til en overdækket carport ca. 5x6 meter. Umidelbart er det jo et godt overkommeligt lds projekt.

Desværre bor jeg i rækkehus med en lille grund på 600m2 og relativt stort hus - d.v.s. jeg kommer i problemmer med hensyn til bygge procenten som pt. ligger på 35%

Løsningen er naturligvis at forsøge at få byggetilladelse med dispentation for bygge procenten - ved en ansøgning om dispentation skal man vedlægge "begrundet" dispentations ansøgning. Er der nogle af jer gode hoveder som kan finde på nogen "begrundelser" for at man skal kunne opnå dispentaion.

Kan godt være lidt i tvivl om det er nok begrundelse at jeg gerne vil slippe for at bilen ruster, og skrabe sne om vinteren ....måske der er nogen som kan finde på mere saglige argumenter.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undersøg nabolaget - hvis der er andre der har fået dispensation så er det en rigtig god begrundelse for at du også skal have dispensation.
jeg tænkte at jeg kunne slå et slag for trafik sikkerhedden - bilen har jo "rene" ruder - er dog ikke sikker på at trafik sikkerhed ligger lokal bygge tekniske politikkere for sine - men man kan da håbe.

Andre gode bud er velkommen
Skrevet af NielsChr på 08 mar 2010 21:44
jeg tænkte at jeg kunne slå et slag for trafik sikkerhedden - bilen har jo "rene" ruder - er dog ikke sikker på at trafik sikkerhed ligger lokal bygge tekniske politikkere for sine - men man kan da håbe.

Andre gode bud er velkommen


Den begrundelse kan du godt glemme - begrundelsen skal være saglig set fra et forvaltningsmæssigt synspunkt.

Her er et eksempel til inspiration:

Sagsfremstilling Arkitektfirmaet Vest A/S ansøger om dispensation til at tilbygge ejendommen Nørregade 55 D, Oksbøl, som er en ejendom i en rækkehusbebyggelse bestående af 5 stk. boliger.

Ejendommen Nørregade 55 D har en grundareal på 269 m², og af BBR oplysningerne fremgår, at bebyggelsesprocenten er 37, hvilket er det samme som for Nørregade 55 C. De øvrige ejendomme i bebyggelsen har en bebyggelsesprocent på hhv. 32, 39 og 41.

Af ansøgningen fremgår det, at der udvides med 8,76 m² til boligen samt et ekstra depot på 4,41 m² Bebyggelsesprocenten bliver med et bruttoetageareal på 125,17 i alt 46,53 % eller 40,99% uden depotrum.

Der er ikke udarbejdet lokalplan for rækkehusbebyggelsen i Nørregade. I Kommuneplanen 1998-2008 Hovedstruktur & Rammer fremgår for bebyggelse i rammeområde 1. B. 02 Kirkegade/Nørregade en bebyggelsesprocent på 25 for den enkelte ejendom for åben- lav boligbebyggelse, og en bebyggelsesprocent på 35 for området som helhed for tæt-lav boligbebyggelse.

Ansøgningen er begrundet i ønske om, at kunne passe et stærkt plejekrævende barn hjemme. Endvidere oplyses, at tilbygningen til stuen skyldes, at såvel børneværelse som badeværelse skal ombygges. Opførelse af depot skyldes, at eksisterende depot er beliggende ca. 50 m fra boligen.
 
Udvalget bedes tage stilling til, om der kan meddeles dispensation. For taler, at de øvrige ejendomme i bebyggelsen også har opført diverse tilbygninger. Imod taler at bebyggelsesprocenten i h.t. kommuneplanen overskrides. Retsgrundlag Af kap. 2.3.1 i bygningsreglement BR 98 fremgår at bebyggelsesprocenten for tæt-lav bebyggelse ikke må overstige 35 %.

Det anbefales, at der foretages nabohøring i rækkehusbebyggelsen Bilag: Nørregade 55, Oksbøl, med bilag (99575) Anbefaling Stabschefen anbefaler, at der foretages nabohøring hos de fire andre beboere i bebyggelsen, og såfremt der ikke kommer relevante indsigelser, meddeles den ønskede dispensation.
@fartilfire
meget godt indlæg og giver god inspiration til hvordan en dispentations ansøgning udformes.

Desværre er det "rækkehus" som jeg bor i en unikum, forstået på den måde at der kun er 3 lejlighedder i rækken, og disse alle er forskellige - jeg bor i den ene ende - specielt indkørselsforhold er forskellige, hvor de 2 andre har fælles indkørsel/p-pladser mens jeg har min "egen" sektion - jeg kan derfor ikke sammenligne eller for den sags skyld spille på at de øvrige huse har høj bygge procent. desværre (de har ikke opført carport).
Hvis jeg får tilladelse vil de 2 andre i bebyggelsen naturligivs kunne henvise til at de også skal kunne få lov efter som jeg fik det...


Jeg ved ikke om det holder vand, men f.eks. der hvor skraldespanden står vil blive overdækket og derved sikre at adgangs vejen for skraldemænd vil blive forbedret...tænker at det måske kan tælle "for"

"for" tæller vel også at det areal som tænkes benyttet i forvejen benyttes som p-areal - der er således ikke tale om at anvendelsen forandres.

Jeg har indhentet accept fra min nabo, idet carport vil støde op mod naboens skel og hans redskabs skur, her tænker jeg at jeg vil lave en "accept erklæring" fra min nabo og sende med, således at de kan se at naboen har godkendt projektet uden indvendinger - det gør at de i hverfald ikke skal tænke på nabo klager efterfølgende.

Hvis der er andre som har gode input vil jeg stadigh gerne høre om dem - jeg er sikker på at andre også vil kunne få glæde af dem
tæller det måske i en saglig forvaltnigs mæssig begrundelse at den nabo jeg har til den anden side (kommunal udlejnings bebyggelse) har en bebyggelses procent som langt overstiger 100% (3 etagers lejligheds komplex) - her vil mine 40% jo være det rene vand til sammenligning....
Annonce
Skrevet af NielsChr på 09 mar 2010 20:52
tæller det måske i en saglig forvaltnigs mæssig begrundelse at den nabo jeg har til den anden side (kommunal udlejnings bebyggelse) har en bebyggelses procent som langt overstiger 100% (3 etagers lejligheds komplex) - her vil mine 40% jo være det rene vand til sammenligning....


Ja - hvis ejendommen er underlagt samme lokalplan
Har nu tjekket lokalplan, og den er lidt specielt - der er ikke specifikt nævnt nogen bebyggelses % - kun at der er tale om BYZONE, d.v.s som jeg husker er 35%
nabo ejendommme er omfattet af samme lokalplan, men da der ikke er angivet bygge procenter kan jeg ikke bruge det til så meget - nabo bygningen er dog nævnt til at må være i 3 etager, mens min "kun" må være i 2 etager (hvilket den er)

Da lokalplanen er kraftigt præget af at kommunen selv har fået opført disse lejligheds komplexer i området er disse indtegnet med bygningsomrids, materiale specifikation og etage antal - min grund var oprindeligt planlagt til kommunalt bebyggelse (daginstitution) og af lokal planen fremgår byggeomrids for projektet - byggeomridset fylder ca. 50% af grunden og til i 2 etager giver det en bebyggelses % på 100% - Kommunen droppede tilsyneladende planen for min del af området (uden at lave lokal plan om) og gav senere dispentaion for at man ikke skulle overholde lokalplanens byggelinier således at det rækkehus jeg nu bor i kunne opføres med anden udformning end den oprindeligt planlagte vuggestue (heldigt nok)

Lige hvordan denne lokal plan så i dag skal tolkes for mig kan jeg derfor være i tvivl om.

har også set på mine egne aktuelle bygge tal

Grund 502 m2
Bolig 150
Kælder 63
Udhus 25
samlet = 238

mig bekendt tæller alle arealer med i bebyggelses procentetn, hvilket så giver
238/502*100 = 47% nuværende bygge procent....jeg havde ikke regnet på det før og tænkte at den nok lå lige præsist på 35%, men kan godt se at jeg nu sniger mig noget højere op i udgangs punktet.... hvis jeg smider 30 m2 carport oveni bliver det til 53.4% ....ikke lige gode odds.

lidt mere læsning til debat...

Lokal plan - ingen ting om bebyggelses % - matrikel er dog angivet til 2 etager
Byplan - har følgende afsnit:

[citat]
Bebyggelsens udformning
Bestemmelser for området udlagt til etagebolig bebyggelse
Udnyttelses graden må ikke overstige 1.0. Ved udnyttelses graden forståes forholdet mellem bebygelsens bruttoareal og grundens netto areal
.....
Bestemmelser for området udlagt til haveboliger
Områdets tilladte bebyggelsesprocent er 1/3 af ejendommens nettoareal og bygninger skal være fritliggende i en afstand af mindst 2.5 meter fra naboskel; med hensyn til placering af garager og mindre udhuse henvises til byggelovens bestemmelser
...
Der skal på den enkelte grund udlægges fornødent garage og parkerings anlæg til beboernes behov
....
[/citat]

Som jeg læser dette behøver jeg ikke nogen dispentation i forhold til bygge procent idet den må være op til 100%
Lokalplan angiver mit matrikel til 2 etager, og huset er også opført i 2 etager, så jeg må gå ud fra at jeg er omfattet af byplan for etage bebyggelse.

hm..det bliver sku mere og mere sjovt at læse, lokalplanens sidste paragraf ophæver byplanen - d.v.s. at det som jeg troede var en mulighed, er det nok ikke alligevel - men jeg kan da henvise til det...
Prøv at spørge på kommunen om fortolkningerne - de er forpligtiget til at hjælpe dig.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis