Byggetilladelse - dispentation

Hej Jeg vil gerne have lavet vores nuværende dobbelte p-plads om til en overdækket carport ca. 5x6 meter. Umidelbart er det jo et godt overkommeligt lds projekt.

Desværre bor jeg i rækkehus med en lille grund på 600m2 og relativt stort hus - d.v.s. jeg kommer i problemmer med hensyn til bygge procenten som pt. ligger på 35%

Løsningen er naturligvis at forsøge at få byggetilladelse med dispentation for bygge procenten - ved en ansøgning om dispentation skal man vedlægge "begrundet" dispentations ansøgning. Er der nogle af jer gode hoveder som kan finde på nogen "begrundelser" for at man skal kunne opnå dispentaion.

Kan godt være lidt i tvivl om det er nok begrundelse at jeg gerne vil slippe for at bilen ruster, og skrabe sne om vinteren ....måske der er nogen som kan finde på mere saglige argumenter.
Hej Jeg vil gerne have lavet vores nuværende... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeps, har nu sendt en forespørgelse af sted hvor jeg spørger til hvad som gælder for min matrikel - tak for hjælpen, uanset hvad har du jo postet et godt inlæg med udformningen af en dispentation ansøgning, den skal nok være til god inspiration for mig/andre
Mener at man må bygge op til byggeprocenten og derefter have 35m2 garage. Dvs en grund på 600m2, byggeprocent på 25% må man bygge et hus på 150m2 og en garage på 35m2 eller et hus på 140m2 og en garage på 45m2.
Er ved at bygge et hus på 170 og 43 m2 garage på en 820m2 grund med en max byggeprocent på 25% og har fået godkendelse for dette. (frederikshavn kommune, men det var et byggefirma i Ansager, der fortalte at man kunne gøre det)

mvh johnia

Der er en del m2 som du ikke skal tælle med i din beregning. Her er et link til hvordan du kan beregne din bygningsprocent:

http://www.ebst.dk/br08.dk/br07_02_id5173/0/55

Bygningsreglememntet 2008 beregningsmodel.

mvh johnia

I.h.t. bygningsreglementet skal de første 35 m2 af carporte,udhus,halvtag,drivhus etc. IKKE medregnes i det bebyggede areal når man udregner byggeprocenten.
Carport på en lille rækkehusgrund ! jo- det kan da som regel lade sig gøre ! men husk hvis den skal placeres i skelbræmme - det er
den del af din grund der er inden for 2,5 meter fra skel - da må bygningshøjden ikke overstige 2,5 m.
Kan du overholde dette behøver du ikke at søge byggetilladelse, men blot sende en byggemeddelelse til kommunens tekniske for-
valtning, med oplysning om carportens m2 samt placering på grunden. At reglerne bliver overholdt er dog altid dit eget ansvar.
Held og lykke med projektet !
TAK FOR LINKET
Jeg blev noget klogere - der står bl.a. at kælder ikke regnes med hvis loft ligger mindre end 1.25 over terræn - så min nuværrende byggeprocent er præsist lige under 35%
men vigtigt af alt de første 20m2 af carport regnes ikke med, så 20 m2 må jeg ihverfald godt bygge (rækkehus).

også tak for info omkring byggehøjden i skel, det skule ikke blive et problem da jeg holder min omkring de 2,35 m i højden.

tilbage til carport beregning - ved et hus/skur regner man fundamentet som brutto arealet - uanset at der er udhæng på taget på f.eks. 35 cm. - men hvordan med carport, her er udhæng lidt svært at deffinere - det er vel tagets areal ? eller er der regler som vil komme mig til hjælp og give et par m2 mere...

jeg skulle meget gerne op på at måtte bygge 5 x 5,6 m = et tagareal på ca. 28 m2 - så jeg er 8 m2 i underskud. måske kan jeg fagligt argumentere for at den nuværende dobelte p-plads bliver for smal hvis jeg skal overholde bygge procent idet stolper derved skal stå midt på plads #2
evt. kan jeg gå den lange vej og få omberegnet arealet for huset, idet der er en trappe som fejlagtigt er beregnet med - det giver 4 m2 mere, men uanset hvad vil jeg stadig "mangle" nogle m2.
Annonce
Som tidligere nævnt må du bygge cartport - udhus - drivhus - halvtag m.v. ialt 35 m2 der IKKE skal indregnes i byggeprocenten.
Arealet på f.eks. en carport opført på stolper/søjler beregnes udvendig på stolper. Udhæng indtil 50 cm skal ikke medregnes.
Husk ! INTET - absolut intet - heller ikke en evt. tagrende på overskride skellinie !
Hvad er problemet ? Har du i forvejen et udhus el. lign ?
intet problem, tror jeg. jeg søger råd til hvordan jeg søger kommunen om tilladelse og min oprindelige opfattelse var at jeg havde brug for en dispensation.

pt. er min bygge procent udnyttet max - og jeg har da også nogle få uregisterede små bygninger (drivhus m.m.), da der er tale om et rækkehus er det kun de første 20 m2 jvf. link fra johnia som ikke tælles med - de 35 m2 gælder kun fristående huse.
Da jeg ønsker at bygge en carport på 28 m2 "mangler" jeg 8 m2 - men din information omkring at det er stolperne som afgør arealet kan muligvis hjælpe.
herved bliver areallet kun 4,3x5,5 = 24 m2 - da jeg mener at have mulighed for at nedbringe mit BBR areal med 4 m2 ser det nu ud til at jeg nu har gode odds.

Jeg takker for alle bidrag i dene tråd da jeg nu mener jeg har tilstrækkelig med information til at kunne få mit projekt igennem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis