Størrelse af spærtræ ved fladt tag

Hejsa

Er der nogen der ved hvad retningslinier der er for størrelsen af tagbjælkerne til et fladt tag på en garage/værksted med et fald på ca 20 grader ???
Taget bliver med eternitplader
Der skal være et frit spænd på ca 6 meter og der tiltænkes at være ca 60 cm i mellem hver .
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kigger jeg i min spærbog fra konstruktørskolen står der at skal du over 14 grader er det fri spænd målet parallelt med spæret og du vil derfor skulle op i nogle voldsomme bjælker. f.eks vil 100x225mm spær "kun" spænde 5,75m målt parallelt med spæret.
Dog skal der her tages forbehold for de længder jeg skriver her forholder sig til en nedbøjning under snelast der ikke bliver større end 1/400 af spændviden. Kan du leve med at nedbøjningen kan blive større kan du med samme bjælke spænde 8,05m og få en beregnet nedbøjning på ca 55 mm fordelt på spændviden. Dette kræver at man ikke er så pylret med udseendet da det hele vil give sig en del...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Jo ville jeg også heller men problemet er at det er en ældre lav bygning hvor jeg har fået tilladelse til at hæve taget/væggene til max 3,5m og det er kun lige nok til min autolift med bil kan være der i højden. Så jeg kan ikke se anden løsning end fladt tag med de 20 graders hældning.
hmm så vidt jeg kan finde ud af i mine opslagsværker :-) skulle 45x195 spærtræ kunne gøre det.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Hvor tæt ligger de så ?

For efter Træ 28 - Træspær 1 kan 50 x 200 pr. 600mm C/C kun spænde 4,25 m og 5.20 m med en vis nedbøjning...
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 08 mar 2010 12:12
Hvor tæt ligger de så ?

For efter Træ 28 - Træspær 1 kan 50 x 200 pr. 600mm C/C kun spænde 4,25 m og 5.20 m med en vis nedbøjning...

Ja for pokker du har ret Koluda ...det gik lidt stærkt,det duer ikke så ;-)
så skal man over i noget limtræ, så kan man komme der ned af .

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Hvad blev konklusionen så at jeg skal op i 100X225 eller større for at nå ud i de 6m???
Jep, eller benytte T-bjælker eller kerto spær, hvilket måske ikke er et billigere alternativ.

Mon ikke 45 x 245 pr. 400 ville kunne klaret det, jeg kan dog ikke så de storre dimensioner op i det jeg har her, men umiddelbart ville jeg mene at det ville kunne holde.
nej så store dimensioner kan jeg heller ikke se,men kan se ved kertostrøer kan man nøjes med 45x 200 pr 60 cm

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis