Kritik ønskes af tag projekt

Twist
Twist
1685 2860
Hej alle,

som så mange andre skal jeg i år til at lægge nyt tag på den ene af mine tilbygninger.
Den gamle tilbygning er meget skævt bygget ind i det eksisterende hus, er hovedsagligt med fladt tag, og som følge af den hårde frost, totalt ubrugeligt nu, og overlagt med presenninger.

Jeg har tegl på hovedhuset, og ville gerne lægge tegl på tilbygningen også, men det rækker budgettet nok ikke til, så jeg skal lave noget der er estetisk, funktionelt, og med god mulighed for senere videre bygning.

Min oprindelige tanke var at starte med et billigt tegltag, men ved nærmere eftertanke, så overvejer jeg at lave et pladetag med tagpap på, for det første fordi det er noget lettere at tilpasse til eksiterende hus, for det andet fordi det vil lette arbejde med undertag (fast), spare mig for at få lavet beregning på fundament (vil jo veje næsten det samme som nuværende tag), og jeg slipper for at skulle udskifte ovenlyskuplerne. Alt i alt meget sparet arbejde. Plus jeg kan finde ud af at lave tagpap fra bunden, tegl har jeg aldrig lagt før.

Tanken er på sigt så at bruge tagpaptaget som undertag og montere tegl ovenpå når jeg på et tidspunkt har tid og penge til dette projekt.

Spørgsmålene er så som følger:
1) Er det fornuftigt at bruge et plade/tagpap tag som undertag senere ?
2) Jeg skal lave halvspær som kan klare rejsningen. Skal jeg op på 25 grader hældning, eller er 15 ok med tanke for senere tegltag ? (jeg planlægger IKKE at lave spær om)
3) Det eksisterende tag er totalt ødelagt, og jeg påregner at fjerne store dele af det for at udskifte isoleringen oppefra, i den anledning skal/bør jeg lægge nye remme på de eksisterende spær (altså fjerne det gamle pladetag helt) ? Alternativt, ville jeg nok bare lægge remmene direkte på det gamle tagpap/tagfolie/gummi og hvad der ellers har været af tag nedenunder, og lave nogle store huller hvor jeg kan komme til den gamle isolering og udskifte denne.
4) Tagrenden vil blive lavet med et fodblik næsten ned i renden, er det "ok" i forhold til når jeg skifter til tegl, eller må jeg påregne at skulle flytte på fodblik og tagrende ved skiftet ?
5) Hvis byggetilladelsen vil tillade det, så vil jeg nok lige tilføje 20-30 cm udhæng så der er plads til udvendig isolering af væggene senere (pt 25cm gasbeton), Er det et problem i forhold til det gamle tag (der så nedefra vil ligge: gips, dampspærre, rockwool med udluftning i gammelt udhæng, evt. gammelt tag, ny isolering der udluftes igennem nyt udhæng, lofts"rum", plader, tagpap) ?
6) Min stålskorsten, En klassisk 315mm isoleret satan der ofte er på tilbud i Silvan (eller hvor den nu er købt), skal jeg have en ny krave til den, eller kan man tilpasse den eksisterende krave til hældning ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ville det være interessant at se et par billeder samt høre lidt om størrelsen på bygningen og tagfladen. Du overvejer tagpapløsning på grund af økonomi, men hvis det skal laves ordentligt er det vel også en dyr løsning?
Koluda
Koluda
9352 4490
1. Ja og nej.. det er jo en dyrere løsning på længere sigt, i forhold til et tegltag på feks. Huntonit undertag.

2. Skal du have tegl på, ville jeg vælge 25 graders taghældning, men man kan få tegl der er tætte helt ned til 10 graders taghældning, hvis dette ønskes.

3. Kommer helt an på standen af det gamle, og hvordan det passer i højden til det nye tag, men jeg ville som minimum fjerne det gamle pap samt underlaget for pappet, så spær / bjælker blev helt blotlagt.

4. Hvis du husker at lave tagfod så den vander af oppe i højden der kommer til at passe til teglene senere hen, så slipper du for at flytte den, ellers skal den ændres senere hen.

5. Udhæng skulle ikke være noget problem når du alligevel laver taget om.

6. Du kan godt få en ny krave til stålskorstenen, du skal bare oplyse diameteren så du er sikker på du får en der passer.

Jeg ville vælge at lægge tegltaget med det samme, hvis dette alligevel skal ske på et tidspunkt, også selvom at evt. lyskupler ikke kan benbruges, det er nemmere at lave arbejdet af en gang, og benytter du feks. huntonit undertaget, så bliver det altså ikke væsentligt dyrere i forhold til du skal ud og have pap og brædder/ finer til det.
Twist
Twist Trådstarter
1685 2860
Jeg er klar over at det er dyrere at udskifte senere, men jeg har ikke lige de ekstra 30-40.000 som 120kvm tegl koster (plus nye vinduer). Tagpapet kan jeg få nogenlunde billigt, så det er valgt af nød. Jeg bliver nødt til at have et tæt tag, og jeg har ikke kuglerne til en ordentlig løsning. Så jeg skal have noget der for under kr. 50.000,- kan give mig 120 kvm tag med hældning NU, og så kan holde længe nok til at jeg kan nå at spare sammen til noget bedre (ekstra belåning er ikke en mulighed).

Men ok, så kan jeg forstå at jeg bør hoppe op i 25 graders hældning aht. fremtidige tegl, og at jeg bør pille det gamle tagpap og plader helt af (blotlægge mine spær).
Annonce
Koluda
Koluda
9352 4490
Laver du det selv, kan et tegltag på 120 m2 da sagtens klares for 50.000,-, det skulle så være x antal velux vinduer som skulle gøre det umuligt.

Twist
Twist Trådstarter
1685 2860
Jeg skal jo også lave spærene, tagrender, afløb, undertag osv. Koluda. Plus jeg skal have lavet en jordbundsundersøgelse hvis jeg skal have smidt 4-5 tons ekstra vægt derop, og hvis jeg ikke vælger fast undertag, så skal jeg også bruge stilladser. Men, jo, hvis jeg vælger de billigste tyske tegl til kr. 24,5 pr kvm, så kan det sagtens lade sig gøre, rent materiale mæssigt.
Koluda
Koluda
9352 4490
Uanset om det er fast undertag eller ej, så slipper du ikke helt for et stillads.

Jordbundsundersøgelsen skal du have lavet nu eller senere, hvis dette alligevel ønskes i forbindelse med tegltag.
Generelt ville jeg da kigge på bygningens alder/stand for vudering om det kan bære det ekstra vægt der skal på taget, som sådan skal der ikke laves en jordbunds undersøgelse for at gå fra let til tungt tag, men mindre man har mistanke om at der ikke er bæredygtig grund under bygningen.

Jeg tænkte mere på ca. 80 - 100,- pr m2 for teglene og ikke 24.5,- ... kunne aldrig finde på at bruge så billige materialer, til noget så vigtigt som taget.

Så ville der være tegl + tilbehør for ca. 12 - 15.000,- i sådan en løsning med kvalitets tegl.

Stadig et godt stykke op til de 40.000,-...

Spær, tagrender, afløb osv.. skal du lave uanset hvilken løsning du vælger, det er sådan set bare prisen på pap + finer, du skal sammenholde med tegl + undertag, alt det andet arbejde er jo ens uanset hvilken løsninger du vælger.

Men som sagt ville jeg ikke smide 5-10.000,- i en jordbundsundersøgelse, hvis ikke der er kendte problemer med jordens bæredygtighed, og bygningen ikke viser tegn på dette, hvis du vælger en tegl under 50 kg pr. m2, er det jo stadig ca. 3 tons mere vi snakker om i forhold til krydsfiner samt 2 lag pap, hvilket normalt ikke er et problem for en ældre bygning med fundament under.
Annonce
Twist
Twist Trådstarter
1685 2860
Det er jo det. Jeg ved ikke LIGE hvor meget fundament der er under tilbygningen. Den har slået sig en gang, hvor jeg har måttet reparere en sætningsskade i en væg dengang vi flyttede ind. Så jeg tør ikke smide 3-4 tons ekstra derop uden at få undersøgt fundamentets bæreevne.

Min beregning for materialebrug ved tagpap er ca sådan her:
krydsfinerplader ca. kr. 10.000,- (ca. 50-55 plader af 2,5 kvm)
tagpap, tjære, fodblik mm ca. kr. 7.000,-
spærtræ, sømplader, remme mm ca. kr. 10.000,- (ca. 500 meter 63x125 og ca. 200 meter 50x100)
isolering (3x120 kvmx100mm) ca. kr. 10.000,-
Så er der "diverse" kontoen indeholdende: Tagrender, faskine + sandfangsbrønd, lovpligtig gangbro, udluftninger, afslutning i ender, maling, samt indskæring i eksisterende tag, skotrende, tilslutning ved væg, ombygning af eksisterende nedløb, skruer, stilads. Ialt også ca. kr. 10.000,-

Det er vel kun de to første jeg kan ændre på hvis jeg vælger tegl. Og så skal de erstattes af tegl for ca. kr. 12.000,- undertag for ca. kr. 6.000,- To nye vinduer og inddækninger for ca. kr. 9.000,- T1 lægter for et par tusinde, og så tilkommer jordbunds/funderings undersøgelsen, og diverse hjælpe materialer som sidefalsbindere, mm. hvilket vil vælte budgettet. Plus, jeg må vel påregne at skulle indkøbe mere end et stillads hvis jeg ikke har fast undertag at gå på ?

Men jeg er villig til at lytte. Beregningerne er jo "vejledende", og er der penge til tegl hvis jeg køber ind et andet sted, så er det ok med mig. Jeg er villig til at smide "for meget" efter projektet på længere sigt, men her og nu, så har jeg kun de kr. 50.000,- at arbejde med, og det skal kunne give mig et velfungerende tag, gerne med vinduer, de næste min. 5 år. Og som budgettet ser ud, så har jeg ikke engang penge til at leje en rendegraver til at grave faskinen og sandfangsbrønden ned (nej, man må ikke tilslutte til offentlig kloak når man bygger nyt tag)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

  1. Rækkefølge v lægning af nyt tegltag
    Lav-Hus (107 svar)
  2. 1.sal isolering.
    Lav-Hus (37 svar)
  3. Nyt tag -gode råd
    Lav-Hus (25 svar)
  4. Tagfod Eternit
    Lav-Hus (7 svar)
  5. Nyt tag - undertag eller sten med fuge?
    Lav-Hus (24 svar)
  6. Nyt tag på 70'er hus - beton eller tegl?
    Lav-Hus (11 svar)
  7. Renovering af hus
    Lav-Hus (3 svar)
  8. fast undertag kontra ikke-fast undertag
    Lav-Hus (17 svar)
  9. Nyt tag for/imod beton tagsten
    Lav-Hus (53 svar)
  10. Undertag - hvad vælger man?
    Lav-Hus (35 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:


Se alle byggemarkeder her