Hoevdentreprise vs delentrepiser, + byggerådgiver efterlyses

Vi skal i gang med en totalrenovering af et gammel hus (83 m2 + 40m2 kælder), samt tilbygning (50m2). Vi har en arkitekt og ingeniør på forprojektet, og byggeansøgning er nu klar til aflevering. Projektet omfatter bla tilbygning, isolering kælder, nyt tag/vinduer/døre, facadeisolering, terrasser, nyt varme- og ventilations-system, blandet vvs og el, nyt køkken/hvidevarer, nyt bad, nye gulve og trapper).

Vi vil meget gerne holde en projektøkonomi på max 12.000,- pr m2 alt inkl, kælderareal indregnet. Dvs vi lander på omkring 2 mio for moderniseringen.

Jeg ved, at 12.000,- er lavt sat, og spekulerer derfor meget over, hvordan man kan gennemføre projektet med en fornuftig økonomi. Umiddelbart er min vurdering, at vi er bedst tjent med at opdele og udbyde projektet i delentrepriser, og så selv tage aktiv part i koordinering og gennemførsel, selvfølgelig i tæt samarbejde med en byggesagkyndig. Både fordi jeg har god erfaring med at ’shoppe rundt’ fra tidligere byggeprojekter (feks døre/vinduer, hvidevarer, fliser, gulve mv), og fordi mine mange år som projektleder i en anden branche har lært mig, at selv om man betaler temmelig meget ekstra for en hovedleverandør, skal man alligevel som kunde involvere sig tæt i leverandørens proces for gennemførsel og levering. Jeg ved også, projektet højst sandsynligt kommer til at tage længere tid, end hvis vi udbyder en stor entreprise.

Jeg gået i gang med at beskrive projektets fagentrepriser, som omfatter bla nedrivning/bortskaffelse, jord/beton, facadearb, tag/vinduer, andet tømrer arb, vvs, el, gulve/trapper, vægge osvosv. Jeg er rimelig erfaren gds'er, og suppleret med mange gode informationer på nettet og i BR08, kan jeg komme langt med projektbeskrivelse. Men jeg er bestemt ikke dygtig nok til at færdiggøre projektbeskrivelse og skitser selv, - og den er jo hammervigtigt og skal kunne fungere som aftalegrundlag for udførsel af de enkelte delentrepriser.

Jeg har selvfølgelig diskuteret nogle af detaljerne med vores nuværende arkitekt og ingeniør, men jeg synes ikke, de er helt så skarpe (eller hurtige!), når det handler om detaljer. Jeg er derfor på udkig efter en erfaren og dygtig bygningskonstruktør / ingeniør, som kan kaste sig ind i opgaven med at færdiggøre projektbeskrivelser (snarest), og bistå mig med at føre kontrol med bygningsarbejdet. Er der nogen af jer, der har en god kontakt? Det er vigtigt for os, at han/hun er fra lokalområdet omkring Helsingør.

Er der i øvrigt nogen af jer, der har erfaring med ovenstående arbejdsform, og kan / kan ikke anbefale den. Og har jeg ret i, at der kan være penge at spare ved at dele projektet op i delentrepriser?

De bedste hilsener
hobbyfar (og mor)...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er intet i VEJEN for at dele projektet op i mindre entrepriser, MEN:
1) Du sparer ikke noget i kroner og ører. Det er muligt at få en klækkelig rabat på en 2 mio totalentreprise (eller 1,8 hvis du også skal aflænne arkitet, ingeniør osv).
2) Håndværkerne skal arbejde sammen, og så vil du med små entrepriser opleve at den ene venter på den anden, også for småting. Så tager de et andet sted hen og arbejder, men smider en faktura til dig for fremmøde, servicevogn osv..
3) Det er begrænset hvor mange håndværkere du kan have gående samtidigt, især på 120 kvm.
4) Du TROR måske at du selv kan give en hånd med, men der vil være alt for mange småting for dig at lave til at du kan følge med hvis du har 3-4 sjak gående. Så er det smartere at lave kontrakten lidt mindre, og så kan du selv nusse med noget EFTER håndværkerne er færdige. Et bryggers, nogle skabe, døre eller hvad der nu lige er din stil.

Jeg har selv været på samme vogn, og fortryder bitterligt at jeg ikke fik en totalentreprise. De efterfølgende slagsmål om ansvar, udførsel, koordinering, retsager osv. Det er bare ikke værd at bruge sin tid og kræfter på. Så mit bedste råd: Find en håndværker eller et firma du stoler på, og få en god pris på hele entreprisen, og bruge så dine rådgivere til at få udformet byggeplaner osv. Så skal du bare læne dig tilbage og glæde dig over resultatet.
Jeg må tilslutte mig Twist's betragtninger 100%.
Ellers løber du med sikkerhed død i dårlige undskyldninger og beskyldninger osv osv.
Det er et must at have en hovedentreprenør, hvis ikke man selv kan styre projektet 112% med mega hård hånd.
Tænk lige over, at et nybyggeri i ordentlig kvalitet og stand koster kr. 10.000 inkl. moms
Du skulle måske afsløre i hvilket postnummer du hører til, såfremt nogen skal komme med navne.

Med venlig hilsen
ktm

 

- Nu med postnr.
10.000,- pr m2 lyder noget under de priser, jeg ellers har kunne læse mig til rundt omkring, - med tanke på alt det, vi skal have gjort. Men hvis vi kan holde den på det leje, vil det være absolut fantastisk.
Anbelfalinger af en dygtig rådgiver og/eller entreprenør modtages med glæde 8-)
Nu er det nok nemmere at få bygget til 10.000,- pr m2 i 4540 i forhold til 3000 så her spiller postnummeret selvfølgelig en del ind.

Men nu betyder det ikke altid at det er samme arbejde der bliver udført, nogle gange er det måske også en dyrere byggeri der bliver udført i nordsjælland, og derfor tit en højere m2 pris da netop materiale valgte og løsningerne er dyrere.

Men man kan jo også bygge billigt uden at det behøver være dårligere løsninger der vælges..
Annonce
Kan anbefale Dannacs/Arne Ettrup fra Ølstykke. Vi havde dem for godt 2 år siden til at lave en 60 m2 tilbygning som totalenterprise. Han gav pris på alle del-enterpriser som selvstændige tal - vi valgte så efterfølgende at få projektet lavet som råhus, og selv stå for alt indvendigt arbejde.
Selvfølgelig var der fejl og forsinkelser, og jeg fulgte hele projektet meget tæt (hver aften en tur rundt på stigen og måle efter) - men hver gang vi bragte et problem til torvs blev det diskuteret og løst uden muggen.
Vi lagde vægt på at få lavet en tilbygning i gode materialer og som stilmæssigt passede ti lhovedhuset (1943) - og det opfyldte Dannacs (dog ikke til 10000/kvm.....)

/Hans - Hørsholm

Meget enig - med mindre du har virkelig styr på byggeprocessen og kontraktindgåelse, så drukner du i planlægning og sure håndværkere, der ikke mener, du har planlagt ordentligt - med mulige ekstraregninger....!

Find dig i stedet et ordentligt byggefirma, der vil tage hele entreprisen, f.x. en murer (da jeg går ud fra den del bliver den største del af dit budget). En dygtig murer vælger kun dygtige sub-contractors, hvis han vil bevare sit gode ry - og i øvrigt tjene penge.

Hvis en del af entreprisen ikke er i orden, er der kun et sted, du skal gå hen - tømreren kan ikke skyde skylden på mureren, som brokker sig over elektrikeren, der ikke kunne komme til for blikkenslageren....


Mvh.

Jan R.
Nu har jeg selv været igennem en hel renovering af mit hus. Og jeg har lavet det hele selv og tør ikke tænke på hvad det ville have kostet med håndværkere. Havde det ikke været fordi det var et hus fra 1922, havde det været langt billigere og hurtigere at rive hele skidtet ned og bygge nyt op fra starten af - konen ville have det gamle look, så huset blev stående:-)

Som KTM nok mener. Der er flere velrennomerede typehusfirmaer der tilbyder at bygge nye typehuse for ca. 10.000 kvm - også i det område du bor. Men det er jo smag og behag hvad man vil have. Men renovering skråstreg nybyg er jo efterhånden identiske rent prismæssigt selvfølgelig afhængige af en del faktorer, men alligevel.
Kunne være admin skulle begynde at låse disse indlæg, så der ikke kommer alle disse nye profiler, der lige skal vække et 1½ år gammelt indlæg til live, ved at smide et link til egen hjemmeside.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis