gulvvarme

Hej

Vi har købt et hus som vi gerne vil have gulvvarme i jeg ville høre om der er nogen der har en ide om hvad det koster med støbt beton huset er fra 1972 kan man finde en nogenlunde pris pr kvm at gå ud fra ca 190 kvm

Venligst jesper

 jesper

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville foretrække at lave let gulvvarme i stedet for at støbe det ned i beton.
Hej Jesper,

Såvidt jeg ved, så må "let" gulvvarme være varmefordelingsplader. Det er let på den måde at du ikke behøver grave ud til kineserne. Omvendt er det (efter min mening) ikke attraktivt i et 70'er hus (specielt ikke et fra før oliekrisen). Jeg har selv surfet lidt på emnet og kan se at der er lidt delte meninger. Jeg er selv lidt perfektionistisk anlagt, hvis jeg laver noget så er det ordentligt og så er der kun en måde, og det er at grave med skovlen.

Jeg har selv været igang på loftet og der kan jeg se hvilken præcision de rer brugt ved udlægning af isolering - det lader en del tilbage at ønske. Der var ganske vist et par hundrede mm, men det var smidt ud med en møggreb (ihvertfald efter nutidens standard). Du kan jo evt. se på dit loft. Hvis det er isoleret pænt (også i bunden), med pænt mener jeg at det slutter pænt sammen, sammenføjninger er fordelt (af hensyn til kuldebroer). Så har du nok også et billede af hvordan det under gulvet er lavet. Du kan jo også vurdere om dine gulve er kolde, det siger også noget om "kvaliteten" af det isolering der ligger under.

Jeg er selv ved at tage tilløb til et tilsvarende projekt.
mvh
Martin

 

Let gulvvarme har noget at gøre med at konstruktionen er let, modsat støbt gulv der er tungt

Der skal lige meget isolering i gulvet, min. 250mm G60/G80 styrofor (flamingo) ved renovering og 300mm ved nybyg.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

mit råd er: vær lige sikker på at du har sokkel dyb nok! har selv lavet gulvarme i hele underetagen, og katastrofalt konstateret at jeg skulle punktstøbe hele vejen rundt i huset inden den endelige udgravning. Tro mig, det tager sin tid! husk også at sikre dig, at de bærende mure har sokkel nok! Du skal jo langt ned for at have dybde nok til isolering og beton. Husk at trække pem rørene så du fordeler varmen i rummet, så du ikke får kolde zoner... indløbet er noget varmere end returløbet. Hvis du vil støbe, så brug flydebeton. tro ikke som mange fejlagtigt tror, at det bare nivelerer sig selv.Man kommer stadig på hårdt arbejde med at jævne ud, svuppe/vukke og måle med niveleringslaser. Hvis det er første gang du støber, så hyr lige nogen til at hjælpe dig med dette. så får du også et mega godt resultat. Min støbning ligger inden for +/ - en halv cm over 100 m2. Er du omhyggelig med gulvet bliver alt det efterfølgende arbejde meget nemmere. Ang pris: Hent tilbud hjem og læg 30 pct oven i... det bliver 100 pct. sikkert dyrere end budgeteret.. sådan er det sgu altid! Du skal bruge Gulvarmestyring,pumpe,pemrør ø20mm, isolering,kantisolering, rørskåle,rionet,bindere og beton. derudover kommer med garanti ekstra materiale til andre ting som kloak og brugsvand! Prisen på beton leveret af støbebil alt inkl. (moms,miljøafgift,båndaflæsning og lev.) ligger på ca 1400 kr pr. m3. Det er et stort arbejde med gulvvarme.men det er alle pengene og slidet værd! god fornøjelse.
Hejsa

Tak for de fine henvendelser,har fået tegninger fra kommunen ang huset men kan ikke se om indervæggene er støbt langt nok ned.
Eller er det bare at starte lufthammer og tage en change.

Venligst jesper

 jesper

Find et sted uden for, og grav så ned til underkanten af soklen, så ved du hvor langt den går ned inden du starter.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis dine indre vægge er murede er de med næsten 100% sikkerhed ikke understøbt med sokkel - det var der ikke krav om dengang (BR66) - heller ikke ved opførsel af 1 1/2 plan hvor de skulle være bærende for tagetagen.

Som nævnt er isoleringskravene for gulvarme de samme uanset valg af metode for konstruktion. Men rent teknisk synes jeg selv at let gulvvarme (varmefordelingsplader og gulvgips) er overlegent ift nedstøbt i beton da det kan reagere ligeså hurtigt som en radiator - fex når solen dagligt drejer sig og du får skiftende lysindfald af vinduerne, sådan noget kan let gulvarme reagere på i tide, med nedstøbt vil der ske en varmeophobning da det typisk tager 10-12 timer for at reagere på en væsentlig temperaturændring.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

huset er fuldmuret i 72 vil de sige at man skal regne med 1000% med at indre vægge ikke er støbt med sokkel bliver lidt uroligt der er vel ikke nogen måder at finde ud af det andet end og prøve har fået tegninger fra teknisk forvirring kan ikke rigtig se noget ud fra det

Venligst Jesper

 jesper

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis