Udv. isolering af gasbetonvægge, med klimaskærm af træklink

Hej
Har et gasbetonhus fra 1955 med ydermure af 24 cm. gasbeton. Har efter denne vinter nu (endelig) besluttet at efterisolere bl.a. ydervæggene. Har tænkt mig at lave 2 lægtelag 50x50, 1 vandret og på det, et lodret, fylde 2 x 50 m.m. flexibatts i, vindpap, 25 m.m. ventilation og afslutte med træklink 20 m.m.
Er så i tvivl om følgende:
Er  krydset lægtelag nok til at undgå kuldebroer ?
Skal 1. lægtelag fugtisoleres fra gasbetonvæggen, og med hvad ? tagpap ?
Hvordan vil varmetabsberegningen se ud i en sådan konstruktion ?

Har for 8 år siden lavet tilbygning på 120 m2 i ren trækonstruktion med 250 m.m. flexibatts og er i tvivl om varmetabet i den renoverede del vil være nogenlunde ens, i ydervæggene?

Håber der er nogle der har nogle kommentare om dette er helt i hegnet. Er mest til lavpraktiske løsninger, og opvarmer iøvrigt med træ fra eget skovstykke, koks og olie efter forgodt befindende.

Mvh. Thormod
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil umiddelbart tro at isoleringen kommer til at svare til din tilbygning. Får et par år siden søgte jeg og fandt en liste med isoleringsværdier i alle mulige forskellige materialer. Jeg kom frem til at såden lidt groft regnet, så isolere gasbeton og lecablokke ca. halvt så godt som stenuld, glasuld og styropor og ca. dobbelt så godt som en mursten.

Så de 24 cm gasbeton må svare til ca. 12 cm stenuld, hvis eller isoleringsværdien i gasbeton fra 1955 svarer til gasbeton fra i dag. Det kan være at der er andre der kan svare på. Jeg er selv lidt nysgærig, da jeg er ved at renovere et par rum og hvor der er gasbeton ydervæge. Jeg overvejer om jeg skal isolere indvendig og overvejede 10 cm stenuld, med en dampspærre 5 cm inde. Det skulle jo sådan set være ok (dampspærre < 1/3 fra varm side), hvis ellers jeg kan regne med at en gasbetonblok fra 1957 isolere lige så godt som een fra i dag.
Jeg har pillet klinkbeklædningen af mit væksted og erstattet det med krydsfiner, som jeg har monteret en del af brædderne fra klinkbeklædningen på, for at illudere 1 på 2 beklædning.
Klink er ikke tæt, og slet ikke på sigt selv om der er vindpap inde bag ved. Det blev meget, meget lettere at varme værkstedet op, efter denne opgradering.
Jeg har haft min sidste klinkbeklædning, hvis det da ikke lige handler om et sommerhus, som man slet ikke vil benytte om vinteren.

Med venlig hilsen
ktm

 

Thormod,

Jeg synes du skal se på Rockwools Flex systemvæg. Det er et meget simpelt system med en enkel og arbejdsgang som fuldstændigt eliminerer kuldebroer. De har en produktserie som (efter en Rockwool teknikers udsagn) kan erstatte med helt almindelige flexi a-batts og andre hyldeprodukter. Du burde måske overveje mere end 90 mm isolering (2x45), måske 125.

Jeg står selv foran en udvendig efterisolering og vi smider nok 225 mm på. Det er en ordentlig dyne som så kræver at vi flytter dører og vinduer med ud - det bør man nok under alle omstændigheder overveje, uanset efterisoleringens dybde, da man både reducerer kuldebroer og sikrer husets æstetiske fremtræden (hvis en sådan findes?)..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

KHH
Du har ret... men netop grundet den æstetiske fremtræden bliver jeg nødt at holde mig til et slutfacademål i forbindelse med en tidligere tilbyg. efter daværende isoleringskrav,Vinduer og døre bliver også flyttet med ud. Samtidig bliver gulv og loft isolering øget fra 100 - 300 m.m. og alle ruder bliver opgraderet til lavenergi, så jeg håber på en væsentlig besparelse på varmeforbruget. Men er heldigvis i besiddelse af gratis brænde i rå mængder til mit 2 kammerfyr og brændeovn. Vil kigge på rockwool produktet senere.

Mvh. Thormod
Ok, det lyder jo fornuftigt. Nu ved jeg ikke hvor din tilbygning sidder men du kunne have variende tykkelse på din isolering, hvis ikke det fuldstændigt ødelægger synet af dit udhæng? Jeg skærer vores bort, så vi får ikke det problem at huset pludselig kommer til at se lidt sjovt ud.

Jeg ville ønske at vi kunne komme isolering i gulvet, det kan jeg selvfølgelig men det bliver på undersiden af kælderloftet og jeg er ikke voldsomt villig til at ofre hovedhøjde dernede.
Men når vi en gang får isoleret har jeg vel råd til at lade radiatorene stå på lavt blus gennem vinteren dernede?
Alternativt kan jeg pille hele gulvet op, både den "nye" parket og den gamle egeparket og lægge gulvrenoveringsplader ned.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis