Hvordan sparer I på indkøbet?

Hej. Vi er en forholdsvis stor familie. 2 voksne og 4 børn. Vi har her i familien tit snakket om, at det er svært at få pengene til at række, når man nu ikke har en direktør løn at gøre med Så jeg søger råd og erfaringer om hvad I gør for at holde budgettet, når der skal handles..
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min kone køber alt på tilbud.
Når det gode tilbud er der, køber hun meget stort ind, af varer der kan holde sig.
Det kræver at man er god til at huske priser, så man ikke blot løber an på de annoncerede "FØR" priser, men husker de reelle. Jeg ville ikke være i stand til det, men som gammel, striks bogholder, har hun fuldstændig styr på det gylle.
Kødpriser, vinpriser o.a. betragter jeg forhandlingsoplæg, også i supermarkedet, selvf. ikke for 2 koteletter, men hvis man tager en hel filet osv til at lægge i fryseren. Det bliver ikke billigere af at slagteren skærer bøffer eller koteletter ud. Det gør vi selv.
Man får i øvrigt prægtig mad ud af de mere ydmyge udskæringer fra f.eks. kvæg. Tag en stor bovsteg og langtidssteg den i 5-8 timer ved blot 110 grader. Bedre steg gives ikke! Resterne kan evt. varmes næste dag til steg igen, men ellers til biks. Jeg ser med enorm undren, at folk rask væk smider halve stege ud, hvis ikke det hele blev spist den første dag. Det sker aldrig her. Gode rester stege, glimrer som delikat pålæg de følgende dage.
I stedet for at købe 1 fl. vin, så køber vi vin i hele kasser og gerne flere på en gang, så der er lidt at forhandle med vinekspedienten om. Vent til mester selv er der, man kan ikke forvente at erhvervspraktikanten må give afslag.
Vi går altid forbi hylderne med slik, chips, charcuterivarer og især afskåret pålæg m.v. Det er langt, langt billigere selv at tage hånd om den slags. Men jeg ser til min store undren, at folk fylder deres indkøbsvogne med den slags junk, også folk som slet ikke skulle købe noget som helst af de varetyper. Her på egnen er gennemsnitsvægten på indkøbende kvinder ca. 180 kg!
Jeg føler mig som et fnug mellem disse frodige kvinder med mine 105 kg.
Ligeledes er der penge og kvalitet i at bage brød selv. For et par dage siden skulle jeg eksperimentelt købe et bagerbrød. Det er jo faktisk stort set kun luft man får og det er tørt inden man ser sig om!
Grøntsager og frugt kan ofte med fordel købes ved gårdbutikker, hvis sådanne findes i ens nærhed.

Kan man bare spare en hundredekroneseddel om dagen svarer det til 3000 kr skattefrit, som man skal tjene ca 10.000 kr. for at skaffe på alm vis.

Kør i gammel bil som man selv laver. Derfor skal man holde sig fra de mest bøvlede typer biler, og vælge sådanne som er billige i stumper. I øjeblikket er jeg igang med gøre min gamle Range Rover klar til syn. Den har jeg haft i ca. 8 år og gav 25.000 kr. for den og den er stadig ikke værdiløs. Nu koster det mig ½m2 karrosseriplade og 15-20 timers trist eget pladearbejde + synsgebyr. Så kører den igen et par år.

Lav alting selv i hus og hjem.

Nu har du lidt at gå efter!!


Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen, jeg kan da lige bidrage med vores egne erfaringer. - Jeg har lavet et excel ark på computeren, som jeg bruger til at holde øje med priserne på dagligvarerne i mit lokalområde...Jeg har en Fakta, en Aldi og en REMA 1000 at handle i....Men de små forskelle gør den store...Jeg har regnet ud at bare med 25 øres forskel på 1 ltr letmælk sparer jeg henved 700 kr om året med de mængder vi køber. - Jeg er selv slagter og "snitter" jævnligt en ½ gris til fryseren...Men det er blevet sværere at finde....
Svært at finde et svin?
Kør dig en tur ud på landet, så kan du lugte dig frem til det!

Med venlig hilsen
ktm

 

vi har et lille papkasse-system til de daglige fornødenhedder, simpelthen kontanter i en æske, skal man handle dagligvarer tager man kontanter i æsken og returnerer det overskydende sammen med en bon.
vi hadler stort ind en gang om ugen og fylder så ud løbende med ting der helst skal være "dagsfriske" mælk,brød,frugt etc.
hver søndag opgør vi æsken, overskudet ryger på feriekontoen og så starter mandag med et nyt indskud.
her er vi 2 voksne og to teenagere vi lægger 1500 kr i æsken om ugen, normalt bliver der 200-300 kr i overskud til feriekontoen..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Skrevet af ktm på 06 mar 2010 15:37
Svært at finde et svin?
Kør dig en tur ud på landet, så kan du lugte dig frem til det!


Haha, ja det er jeg skam enig i...Det svære er ikke at finde det - men at finde en landmand som "kan undvære det" eftersom der er indført nye mærkningsregler...Alle smågrise skal mærkes...
Annonce
du bestiller den da bare forlos og så får han den lige splittet på slagteriet
og tilbage leveret så skulle det være lovlig
at han så evt. laver en privat (orange) handel med dig er en anden sag

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

det er også en fordel at spare på embalage fyldte vare.
hvod der er mere embalage end indhold for miljøt.!!!
Jeg handler meget i LIDL de er de billigste..
Men bag flute til maden.. 4 dl vand, 600 gram mel, en pakke gær og lidt salt koster jo ikke meget..
Steg snittet hvidkål og gulerodsstænger i noget olie.. og slut af med et par æg og noget soja.. Det er billigt men smager genialt som tilbehør.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej alle

Hold jer til det som i har bestemt jer for derhjemme, der bruges rigtig mange penge og tid på at finde ud af hvor de forskellige vare skal stå, det er ikke tilfældigt hvor de forskellige varer er anbragt, selv om det måske det måske kan se sådan ud.

De billigste vare står næsten altid ved gulvet eks. ris kan koste under det halve pr kg end i øjenhøjde, og jeg kan hverken se (jo måsk indpakningen) eller smage forskel på denne.l

Men der er naturligvis undtagelser, købte på et tidspunkt vaskemiddel til tøj i Netto (Omo) for 8 kr som i "vore" butik også "eneret" her i "vores lille by) kostede 23-26 kr for samme den gik lige i vognen, trist der så ikke var flere af samme, men egentlig utroligt at det kan lade sig gøre at finde den slags, for sæbe kan da umuligt ha' en sidste salgsdag.

Så jeg kører da gerne til en af de lidt større byer en gang ugentlig, det kan sagtens betale sig at gøre, også selv om jeg er alene om forbruget, har regnet på det med hensyn til benzin til bilen og sådan.

Og hold godt øje med kg. prisen på ens udseende vare, der er også penge at spare, og læs deklarationen som altid skal være angivet i samme række-følge.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Undgå at købe ind når du er sulten. :-)

Så kan du måske slippe udenom de værste unødige og dyre fristelser.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis