LEDs hjælp!!

hey har fået nogle LEDs af min genbo og fandt denne.. problemet er at de er 4-kantet og har 4 ben.. hva er plus og minus?? hvor mange volt må jeg sætte til den??

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner en lampe med to lysdioder i.

Hvordan den skal forbindes kan man ikke se ud fra dine billeder, er der ikke et typenummer eller anden tekst på den?

Anyhow:
His der er to lysdioder i den så er der sikkert tale om at benene er Anode-Katode (for den første LED) og så Anode Katode (for den anden LED). Men det er rimeligt nemt at prøve sig frem!
En LED skal strømbegrænses til f.eks 15 mA, men man skal egentlig have fat i et datablad for at vide til hvilken strøm denne specifikke LED er beregnet til. Spændingen over LED'en er ca 2 volt og så må du have gang i Ohm's lov for at finde den modstand der passer til din strømforsyning.
Når du har dette på plads kan du prøve dig frem ved at sætte + og - på de forskellige terminaler indtil du har noget der lyser...

Sort snak? så spørg mere specifikt

/Hideout

hey hideout

der er ingen tekst overhovedt på den.. og dioden er den røde firkant så det er vel kun en enkelt diode.. eller hva??

/Sebbe
kan dette billed hjælpe??

Hm, kan nu ikke se ret meget på det billede men jeg vil nu stadig tro at der er to dioder.

Har du adgang til noget måleudstyr (så som et multimeter med diodetester) eller skal vi blive ved med at gætte ;-o

Prøv at checke her: http://en.wikipedia.org/wiki/Led, så kan du da i det mindste se hvordan en lysdiode fungerer og måske selv udlede hvordan tingene hænger sammen.

/Hideout

Med 4 ben kunne det være en RGB led - dvs- at den kan lyse med forskellige farver.

Se i ørigt http://cubus-adsl.dk/elteknik/elektronik/lysdiode.php for hvordan du kommer igang
Annonce
En RGB LED er næppe leveret med rødt frontglas - jeg tipper også på at der blot er to røde lysdioder i - og at de i øvrigt ikke giver ret meget lys.

Prøv dig evt. frem med et 9V batteri, og en 1Kiloohm modstand (eller bare deromkring..) så ødelægger du næppe noget.

/ Claus

jeg har klippet en af dem i stykker for at kigge efter dioder indeni.. der er ingen.. benene går direkte i det røde så tror at alt det røde er dioden.. kan det godt det?
Selve diodechippen er blot støbt ind som en del af det røde 'glas', så du finder den næppe hvis du åbner med vold...

/ Claus

har du et multimeter med diode tester ?? så kan du finde "retningen"

hvis du har en variable powersupply kan du sætte den til ca 1v penge og tilslutte !
jeg vil gætte på at de yderste ben er plus og de to i midten er minus(0)

sidste mulighed er at det faktisk ikke er dioder men alm pære ! og her kan du være oppe i mod DC eller AC pære !
et forsigtigt gæt kunne være 220.... af typen som sidder i hårdhvidvare... som opvaskemaskiner (det kunne godt ligne en sådan en)

Seti

**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis