Ny græsplæne?

Hejsa

om ca. 1½ måned står vi og skal have en meget stor del af vores grund gravet op, da der skal ligges jordvarme ned. Derfor bliver der usandsynlig mange m2 bar jord bagefter.

Jeg har absolut ingen forstand på græsplæner, men jeg ved der findes forskellige slags kvaliteter. Vi er en børnefamilie, der bruger hele området, så jeg forestiller mig det skal være en hårdfør slags græs, men som sagt er det alt sammen nyt land for mig.

Hvornår er det mest optimalt at plante græs på året? Jeg går ud fra vi bliver nødt til at plante med det samme, ellers ender vi i 800 m2 ukrudt helvede før eller siden.

Håber på gode råd og tips

Mvh. Feinzmeckeren
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal regne med at jorden i dine render tager et år om at sætte sig.
Der for vil det synke, og du kan se hvor renderne er.

Der for syntes jeg at du bare skal jævne det nogenlunde ud, og smid så bare det billigste græs i, og til næste år jævner du det pænt og lægger en græsplæne af en god plæne blanding.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Helt enig med FWM.

m.h.t. såtidspunktet så skal jorden være lun (over 10 grader) før det giver mening at så græsset, da det er en forudsætning for at det spirer. Samtidig skal det være så tidlig, at jorden stadig er godt fugtig. Så i begyndelsen af maj vil almindeligvis være et godt tidspunkt.
Ok. Begyndelsen af maj lyder fint. Der bliver ikke gravet render, det er hele skidtet som bliver gravet op, det er mere bøvl end gavn at grave render, hvis der er mulighed for at grave det hele op.
At grave hele området op i næsten 1 meters dybde lyder som en ualmindelig dyr og besværlig løsning, hvis der graves med kædegraver bliver renderne under 10 cm. brede.
Skrevet af Feinzmecker på 05 mar 2010 11:00
Ok. Begyndelsen af maj lyder fint. Der bliver ikke gravet render, det er hele skidtet som bliver gravet op, det er mere bøvl end gavn at grave render, hvis der er mulighed for at grave det hele op.

det ændrer ikke på, at du bør følge FWM anbefaling idet plænen stadig vil sætte sig ujævnt og have behov for en afjævning igen til næste år. Tillige vil der komme en masse ukrudsfrø op, som vil spire i år. Dem kan du så give en hormonbehandling i det tidlige efteråret så de visner væk. Så er de også af banen når du skal etablere plænen rigtigt.

Hakkejern kan naturligvis også benyttes istedet for hormonsprøjtning. God sommer.
Annonce
Ok tak for svarene. Billigt græs på i år så der er noget, næste år en kvalitetsplæne
Hvis renderne, hvor rørene ligger vil jeg da anbefale at så, når vejret er til det. Når jorden har sat sig, fyldes efter med løs jord eller topdressing ovenpå græsset, evt med eftersåning. En afretning med en palle eller en stige kan komme på tale.
Jeg vil ikke byde børn 2 trælse år med nysået græs. Jeg ville bruge en robust, ikke for højtvoksende græstype.
baadsen
Skrevet af baadsen på 05 mar 2010 18:46
Hvis renderne, hvor rørene ligger vil jeg da anbefale at så, når vejret er til det. Når jorden har sat sig, fyldes efter med løs jord eller topdressing ovenpå græsset

Der er stadig ingen render, de graver hele området op. Nu har jeg forhørt mig lidt ved en bekendt, der råder mig til at tromle området, for kun at skulle så græs en enkelt gang, med evt. eftersåning, hvis det kan lade sig gøre lyder det umiddelbart tiltalende, så man ikke deler det op over flere år. Men det er jo også lidt det du er inde på baaden
Det er da også en mulighed at komprimere.

Jordvarmen skal vel ligge i omkring 90 cm dybde.

Hvis du påregner at komprimere 90 cm jord så meget at det ikke efterfølgende sætter sig, så burde du måske i stedet for lægge lidt grus øverst med fliser ovenpå. Du bør som minimum sørge for at græssets vækstlag ikke har fået med damphammeren.

Har du iøvrigt overvejet hvad det betyder for vandafledningen, hvis du tromler 90 cm så hårdt, at det ikke efterfølgende sætter sig?
Har du gennemtænkt projektet med at grave al jorden af?

Hvor vil du opbevare de 600 m3 jord (over 1000 tons) ?

Hvor meget er merprisen i forhold til kædegravning?

Hvad vil du stille op med 800 m2 der er komprimeret så der ikke kan trække vand ned?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis