Projekt tegl-tag, fra A til Z

Kære alle

Inspireret af Sælbyggårn's tråd om samme emne, vil jeg nu starte en tråd om mit eget projekt - før det er kommet igang. Jeg vil gerne præsentere hele processen, helt fra byggeansøgningen. Forhåbentligt vil I bidrage med godt input - og forhåbentligt kan andre så senere bruge informationen i deres egne projekter.

Velkommen til :-)

Mvh Morten

Først lige et par "før"-tegninger:

Kære alle Inspireret af Sælbyggårn's tråd om... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror denne type kvist vil være flot, dog med  skjulte render langs flunker tænker jeg...
- og med vinduer der matcher stueetagen!

Nå, nu er vi sgu kommet igang. Jeg må indrømme at jeg har snydt - det udvendige laves af et firma. Jeg har familie at tage hensyn til :-)

Jeg har revet ALT ned indvendigt på 1. og 2. sal, og har derfor fået flere gode ideer (det er lettere at "se" når der er hul til konstruktionen. Jeg lægger billeder ud snarest.

Nu til et spørgsmål:

vi skal delvist fjerne et hanebånd (lys grøn) for at få plads til en trappe op til 2. sal. Trappehul er markeret med stiplet linie. Der er allerede dimensioneret en lang veksel (rød) der skal bære de to nye kviste, og konstruktøren siger at vi derfor i den ene side blot kan fjerne hanebåndet da det spær alligevel er aflastet af vekslen. I den anden side kan vi så bruge det afskårne stykke til at veksle hanebåndet ud med en tværligger (blå til de to omkringliggende hanebånd.

I trapperummet kommer der altså loft til kip med frie bjælker. I rummet "nord for" trapperummet ("loftrum" på billedet) kommer der også loft "til kip" og frie bjælker (vi forhøjer væggen mellem de to rum til tag.

Derfor vil den nye veksel blive fritliggende/synlig og jeg søger derfor nogle ideer til hvordan den kan fastgøres i de to spær? Vi kan jo ikke komme til at lave en bladsamling da de to omkringliggende hanebånd allerede er der.

Nogen der har et fif i ærmet?

Mvh Morten

Spændende du er kommet i gang...

Er lidt i tvivl omkring hvad du mener med at fjerne hanebåndet i den ene side, du mener fra rød vekslen over til blå veksel, er det korrekt forstået, og dine mørkegrønne bjælker er de synligt hanebånd, er der noget på oversiden af disse, hvis ikke kan den veksel jo kæmmes / blades ned i hanebåndene.
Hej René - ja langt om længe sker der noget :-)

Korrekt, det lysegrønne hanebånd skal væk. Den røde veksel kan ikke ændres på, den skal klare de to kviste. Den blå er den veksel jeg skal have monteret. Og der er ikke noget ovenover, så den kan godt fældes ned i de to andre hanebånd - men jeg ved ikke hvordan det kan udføres korrekt.

Desuden skal den blivende del af hanebåndet fastgøres til den nye (blå) veksel. Hvordan gøres det (rigtigt og pænt)? Med en tap?

Mvh Morten
Ja, den blivende del af hanebåndet kan godt tappes sammen med vekslen, den kan sikkert godt løftes den smule, så tappen kan indsættes i vekslen, og vekslen kan lægges ned i de eksisterende hanebånd.

Bliver trappet opsat mod den veksel, eller bliver det henne mod vekslen for kvisten ?
Annonce
Nej - trappen skal sidde som den eksisterende trappe, så man går op ind midten af huset (mod venstre i billedet). Så den skal hæftes på hanebåndet til venstre for det hanebånd der fjernes. Er det ikke ok?

Mvh Morten
Jo, det er helt fint.

Forstår bare ikke hvorfor det hanebånd ikke bare kan fjernes helt så... ?

Er det kun for syns skyld du vil have det genetableres eller ?
Det spær som hanebåndet støtter øverst i billedet har jo stadig vægt på?
Ja, men det er vel kun den lys grønne der fjernes helt.

Hvor kraftige er de hanebånd ?
Når det lysegrønne er væk er der jo stadig en stump hanebånd tilbage øverst i billedet. Det skal jo sidde fast i noget.

Den blå veksel er en teori - den findes ikke endnu. Det er den der skal planlægges.

Det er 5x5".

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis