Spærafstand

Hej

Vi skal til at lave et skur, hvor den ene side sidder fast til muren på huset. Det bliver ca. 8x2meter. Taget får en hældning på ca. 30 grader, og skal beklædes med krydsfiner samt tagpap.

Nu er spørgsmålet, hvad skal spærafstanden være? Det er vel afhængig af spærdimensionen og krydsfinerykkelsen, men hvad ville være det optimale?

Pæleafstand: 2 m
Spær: 50x125?
Remme: 50x125?
Finér: 15mm? 
spærafstand: 60 cm? - passer til finéren så samlingerne bliver på spæret.

Skal finérpladerne lægges på langs, eller på tværs?

Da det bliver bygget lige i skel, er der mulighed for, at lave tagrende umiddelbart ovenpå siden, evt. ved at skære et hak ud i spæret så ikke tagrenden rager ind på nabogrunden? Eller skal jeg hellere trække hele skuret 10 cm ind på min egen grund?

Mvh. Lars
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
 Uden at have en beregningsmæssig begrundelse vil jeg mene at 45x125 spær en for små til et spænd på 2 meter. jeg ville nok bruge min 45x145 eller nok snarere 45x175. Jeg går ud fra du mener spærtræ (det er nemlig 45 mm tykt og ikke 50)

Spærafstanden ville jeg nok lave 1/3 del af pladens længde (som er 244cm). Jeg syntes 60 cm. er meget tæt. Pladerne ville jeg så nok bruge 18mm x-finér eller endnu bedre 20 mm tagbrædder, som heller ikke er så udsat for angreb af skimmel.

Hvis stolpeafstanden skal være 2 meter vil jeg HELT sikkert bruge en kraftigere rem end end 45x125, der er ikke noget der ser værre ud end "kanten af et tag der hænger i bølger.

Pladerne (hvis du bruger dem og ikke brædder) skal ligge på tværs af spærrene, og lad nu tagrenden sidde udenfor taget, når den engang løber over. Inddækkede tagrender holdt man vist op med at lave for mange år siden.

Prisforskellen ved at bruge en større dimention træ er ikke specielt stor, så hellere lidt for kraftigt. Der er bare min mening, andre har sikkert en anden.

Nu har du et bud, der kommer sikkert andre svar.

Held og lykke med dit projekt
Jamen tak for de indledende svar! Jeg vil opgradere mine spær, remme og plader, og øge min spærafstand til 81,3 cm. Og ja, jeg ser pointen med tagrenden.

Jeg kender en blikkenslager der laver inddækninger, så det er dejligt jeg ikke skal tænke på det...

Mvh. Lars
Mit tag skal være afvalmet, ligesom taget på mit hus. Når nu afstanden mellem gratspærene (hedder de vist dem i hjørnerne) ikke lige passer med faktor 81,3 cm, gør det så noget, at sidespærene ikke støder på gratspærene på rygningen, som jo består af en lægte skruet på huset. Jeg har vedhæftet en foreløbig tegning. Ret gerne i den og smid den retur. Mht x-finer, så har de 18 mm elliotis pine C+/C TG2 FSC på bud i XL-byg denne uge til 179,-. Ville det være en plade jeg kunne bruge? Mvh. Lars
Du skal ikke gå efter "ugens tilbud" på specifikke stumper - lav en samlet stykliste og indhent tilbud ud fra den - sådan får du de bedste priser.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis