yamaha enduro 15hk årg 1995

hej jeg har en yamaha påhængsmotor fra midt i halvfemserne på 15 hk 2-takt

Da jeg skulle have den hjem for vinteren så jeg at tyk sort olie var løbet ud af motorbenet.
Nu er jeg så ved at gøre den klar til foråret, og er ved at finde årsagen til problemet uden held!

Jeg tog nederst del af motorbenet af for at se om det havde noget af gøre med geearkassen- men olien kom ikke herfra!

efter nærmere inspektion ser jeg at olien kommer længere oppe fra, sandsynligvis helt oppe fra motoren - men hov det er jo en totaktmotor, hvor kommmer det fra?????
det høre med til historien at jeg fandt en enkelt lille stålkule nede ved vandpumpen-

er det et leje der er gået?
Men jeg forstår bare ikke hvor olien kommer fra! der er ca løbet 2-3 dl ud.
Er der nogen som har prævet noget lignende eller som har et par gode råd?

På forhånd tak!

Venlig Hilsen
Den håbløse amatør mekanikker

yamaha enduro 15hk årg 1995

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er der nogen som kan hjælpe

yamaha enduro 15hk årg 1995

hej Jens
Tak for dit svar! kan uforbrændt 2-taktolie resultere i 2-3 dl sort olie?

Har jo også fundet en stålkule i motorbenet, sidder der et leje eller noget i bunden af motoren, mellem motor og drivakse?

mvh Søren

yamaha enduro 15hk årg 1995

Det lyder ikke godt med den stålkugle, måske kommer den fra motorens nederste leje.

Når der kommer 2-3 dl olie, ja så lyder det voldsomt.
Er du sikker på at det er en totakter?
For eller kunne det bedre passe med motorolien fra en 4 takter.
mvh jens
ja, jeg er skam sikker på at det er en to-takt motor.
Motorens nederste leje? skal jeg skille hele motoren ad for at konstatere det eller er der en anden og lettere måde! kan man høre det!

Til historien høre også, at motoren normalt sidder på en gummibåd, men sidste somme var jeg ude at sejle i min 24fods sejlbåd, hvor min 6hk 3 årige yahama brød ned. Vi fik byttet til den 15hk yamaha fra gummibåden. som vi brugte resten af sommerferien. Men motoren var temmelig kraftig til den lille sejlbåd og gav man den lidt gas gravede båden sig lægere og længere ned i vandet. hvor vil jeg hen med det, jo ser du, motoren har derfor været under et stort pres under ferien når den skulle flytte 2 tons sejlbåd gennem vandet med 6,7 knob.( normalt sejler vi 5,6 med den 6 hk yamaha) det var sjovt, men det ser ud til at jeg nu må betale prisen for at presse den for meget!!!

spørgsmål 2: er det til at skifte det nederste leje selv, hvis det da er det som er galt?

yamaha enduro 15hk årg 1995

Annonce
Hvis det er et defekt leje, så burde den støje forfærdeligt.
Om det er gør det selv, det afhænger jo af hvor meget du vil skrue.

Men om kuglen kan komme andre steder fra ved jeg ikke.

Måske skulle du forhøre dig ved et Yamaha værksted.

Lund Marine i Egå, kunne være et bud....
hvis det er lejet, som er defekt, er det så herfra olien stammer fra. undre mig over mængden af olie? Er der smørringsolie i motoren et eller andet sted?

yamaha enduro 15hk årg 1995

Hej Skannegaard,
Jeg har læst dine indlæg og div svar på samme, der er noget der undrer mig. For det første er der ingen olie i din motor ud over det du blander i benzinen.Blandingen skal være 1:100.Hvis den kugle du har fundet ved vandpumpen skulle stamme fra underste krumtapleje vil motoren kun kunne køre på 1 cyl. da pakdåsen ved krumtap så vil være skubbet ud og være at finde på drivakslen ved vandpumpen.Jeg har aldrig set en enkelt kugle falde ud da det kræver at alle kugler samler sig og at låsen for samme er væk.Den sorte olie du har tror jeg mere på stammer fra en utæt membran i benzin-pumpen, denne vil da pumpe uforstøvet benzin ind i underste krumtaphus og gå delvis uforbrændt ud af motoren og ned i benet som noget sort klister.Check begge tændrør og se om der er mere sort belægning på cyl 2 denne trækker benzinpumpen. Der er kun kuglelejer i krumtappen samt en enkelt kugle i gearskiftet men den kan ikke falde ned ved vandpumpen.
Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis