Spørgsmål ang. combifyr.

Hej alle sammen.
Min kæreste og jeg har (eller er godt igang) med at købe hus, vi håber meget at få nøglen her iløbet af næste uge hvis ellers at banken får lidt fart på

Nå, mit spørgsmål går på vores kommende fyr.
Det er et CTC type 265 fyr.

Der sidder pt en olie brænder på.
Hele skidtet af fra 1994.
Der kom helt ny olietank på her for 2år siden.

Da vi har adgang til brænde så ville det være naturligt at fyre med brænde, så lang så godt.
men nu er det sådan at jeg selv skal på kursus i hverdagene og fruen også har et job at passe.

ville det så være smart for os at skifte oliebrænderen ud med en pillebrænder?

Der er ikke nogen Akku tank på anlægget...

Jeg har også prøvet at finde en brugsforviring til fyret, men uden held

Huset er på 96kvm, med fuld kælder, dårligt isoleret (Bliver lavet i løbet af året..)

Med Venlig Hilsen

Peter Nielsen

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart kan du godt skifte oliebrænderen med en pillebrænder, men om det er smart (rentabelt er meget usikkert). CTC-kedlen er beregnet for strålevarme i oliedelen, mens træpillerne udvikler varmen gennem røggassen. dvs. at forbruget kan træffe at være højere ved at anvende træpiller istedet for olie.

Desuden skal du være opmærksom på at der kræves en godkendelse på anlægget hvis du vælger at montere pillebrænderen. Anlægget skal være godkendt iht. EN303-5 klasse 3, ellers kan du risikere at skorstensfejeren nedlægger fyringsforbud. Inddrag endelig skorstensfejeren inden du kaster dig ud i projketet.  

Tak for dit svar

Og beklage den langsomme reaktion fra in side af.

Jeg får nu besøg af fejeren på mandag, og så kikker vi på fyret og skorstenen.
Vi har snakket med flere folk, og de siger alle det samme som dig.

Spørgsmålet er om det overhovedet kan betale sig at gøre noget ved det gamle fyr.
Sad og så på et pillefyr, komplet til små 17K.
Så er der jo ikke meget fornuft i at gå ud og købe en hel masse løsdele til fyret, når kedlen i sig selv ikke har en høj virkningsgrad

Men igen, Tak for dit fine svar

Så blev jeg så meget klogere

MVH

Peter Nielsen
Hej
Bare et tillægsspørgsmål hvis man laver oliefyr om til pillefyr er der så ikke krav om at man skal have åben expension?
Jeg er ikke selv klar over det, jeg har 1,5 ton piller til salg i sække med høj brandværdi der kan være lidt billig brænde-.
Preben
Kommer an på hvad pillebrænderen er godkendt til, men de fleste er idag godkendt til Tryk da de jo køre med en automatisk styring der afbryder ved overkog (ca 90 grader) og vand under tryk koger jo først ved højere temperatur (kommer an på hvor højt tryk) men man siger ca 120 grader ved 2 bar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis