Varmepumpe - Er det nødvendigt at bruge vaccumpumpe?

Hej alle derude,

Jeg har haft en del problemer med en Andes DSX varmepumpe...En masse dialog frem og tilbage med Andes og nu er vi kommet frem til, at jeg nok får en anden.

Men inden jeg installere den kommer der lige et spørgsmål. Jeg kan læse der de fleste steder bliver talt om at der skal bruges vaccumpumpe... Nogen siger det kan gøres og køre uden, min kollega har 2 varmepumpe, der er installeret uden brug af vaccumpumpe, og de kører fint. (det er ikke lynkobling der er anvendt).

Hvorledes skal jeg forholde mig til det? skal jeg anvende vaccumpumpe? er der nogen der ved hvor man kan leje en sådan? eller kender nogle der montere til rimelige penge?

mvh

L!

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden påfyldning af væske, er det særdeles vigtigt, at anlæget bliver suget helt tom for atmosfærisk luft.
Bla. for at fjerne alt fugt.

Ja måske køre det fint, et stykke tid, men dit anlæg skulle jo gerne holde i mange år.
Så ville det jo være ærgeligt, at forkorte levetiden væsentligt...

mvh jens
hvis der ikke er lynkobling og påfyldt væske fra fabrikken , så må du ikke selv samle den
du må godt selv hænge den op og gøre klar til samling , men du bliver nød til at have fat i en montør til resten
hvis du gør det selv ryger grantien og er der over 4 kg væske i skal det være en auturiseret kølemontør
@bredker: Uanset mængden, skal arbejdet udføres af autoriseret, såfremt man laver indgreb i den køletekniske kreds.
Derved kan det ikke undgås at man skal have fat i en montør, hvis der ikke bruges quick-koblinger (Som jeg stærkt vil fraråde, grundet deres utæthedsprocent)

Er der over 1 kg. SKAL der udføres lovpligtigt eftersyn af aut. kølefirma.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej
Husk nu lige fora'et hedder Lav Det Selv
mvh jens
Skrevet af je__ns på 03 mar 2010 06:39
Hej
Husk nu lige fora'et hedder Lav Det Selv
mvh jens


Ja men der er også nogle love der skal overholdes


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Je__ns ;
AT´s bekendgørelser skal vel overholdes lige så meget som f.eks maskindirektivet, og stærkstømsbekendtgørelsen!

Anlæg med Quick koblinger importeres under kategorien "husholdningsprodukter" det er der dog mig bekendt sat en stopper for, så anlæg uden quick koblinger og med en fyldning på over 1 kg, må kun installers af en anerkendt eller ISO9001 certificeret firma, de sidste aut. kølefirmaer skal mig bekendt være påbegyndt deres ISO9001 certificering.

Køletekniker & Energiteknolog.

Nu var der jo som udgangspunkt, et spørgsmål, om et anlæg skulle evakueres eller ej.
Det kan spørgeren vel godt få svar på, uden at få ti løftede pegefingre?

Nu skal vi vel heller ikke være så hellige, mon ikke de fleste af os, har lavet noget der hjemme, som der egentlig skulle have været lavet af en aut, et eller andet?

Det er jo lige så ulovligt at en elektriker, skifter et hpfi relæ, som hvis en gartner gør det.
Hvis ikke elektrikeren er autoriseret el instalatør, eller arbejder for en aut el instalatør. 
(læs  arbejder sort)

mvh jens
Jamen, så gør vi det da bare kort og præcist: JA. Det er nødvendigt!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Da jeg ikke er forhandler eller montør vil jeg lige sige at jeg har sat flere anlæg op for familie og mig selv uden at suge vaccum og de kører fint, der har ingen problemer været for mig, og nogle af dem har da kørt et par år efterhånden.
Ja måske, men det er vel ikke uvæsentligt, om holdbarheden er 4 eller 8 år.
Det er jo på den lange bane det er noget hø, at undlade at evakuere...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis