Valg mellem to drejebænke

Jeg er på udkig efter en drejebænk og lige nu har jeg valget mellem to drejebænke. Den ene er en brugt Emco v8 hvor sælgeren siger den trænger til en kærlig hånd. Den anden er en ny weiss vm 280. Der er monteret fræser på begge. Mit behov er ikke stort. Lidt gevind på aksler til små luftstempler. De er ca 10 mm tykke. Diverse drejearbejde i småtingsafdelingen til luftgevær og lignende. Prisen på begge maskiner er ca ens. Råd ønskes. Holdbarhed, stabilitet, kvalitet
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personlig synes jeg det er bøvlet med kombimaskiner.

MvH,

Bent.
Hej.
Hvis jeg skulle skære gevind på en drejebænk (med holder eller gevindplatter) ville jeg købe en maskine der kan komme ned på 50 omdr/min.
At skære gevind med højere hastighed f.eks 125 omdr/min kan give stress og sug i maven. 

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

@mads74dk. Hvordan med kvaliteten de 2 maskiner imellem. Har du arbejdet med weiss produkterne? Deres vm250 kan køre ned til 50rpm, den bør altså være ideel til gevind arbejder.
Der er en diskussion om Weiss her:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/25/aft/155995/afv/topic

Jeg har arbejdet med en drejebænk af mærket optimum som vistnok skulle komme fra det samme firma som weiss. Kvaliteten er overraskende god for disse kinesermodeller. Digitalet er eftermonteret i tyskland. Jeg ville hellere købe en weiss end en ældre slidt drejebænk med slør og som kræver en kærlig hånd. Det ser ikke ud til at man kan skære med gevindplatter på Emco´en.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Umidelbart vil jeg råde dig til at se grundigt på begge maskiner.
Der er især vigtigt, hvad der er med at extra udstyr, der er altid urimeligt dyrt, at købe efterfølgende.
De har en Emco her
http://www.bnmaskiner.dk/

Jeg ville vælge Emco'en hvis den er i rimelig stand, fræsesøjlen ser stabil ud...

Men når dit behov er som beskrevet, er begge maskiner fine til dit brug, og næsten overkill

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis