Alarm for indtrængende vand?

Jeg læste denne her artikel og har siden undret mig over hvorfor han ikke havde indkøbt en alarm der måler at lænsepumpen ikke holder båden tom for vand, eller måler stigende vandstand?

http://www.sn.dk/artikel/46238:Slagelse--Det-skaeve-skib-Ketty-paa-ret-koel

For nogle få tusinde kroner elektronik kunne dette have været undgået - Hvorfor blev det ikke undgået?
(Jep det er en slags markedsundersøgelse for noget jeg kunne finde på at udvikle- og jeg takker på forhånd for gode forklaringer)

1)
Fordi det kun er naboens båd der synker?

2)
Jeg aner ikke at jeg kan få elektronik der kan overvåge?

3)
Jeg er for nærig til at investere?

4)
Andet? venligst beskriv:

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pas nu på ikke at opfinde en gammel opfindelse. Det er faktisk muligt at sikre sig i hoved og r.. . hvis man reagerer på diverse alarmer. Det der undrer mig her er, at man lader en lækkende båd ligge i vandet, og stoler på en enkelt lænsepumpe. Der har så også manglet opsyn, selvom der var grunde nok til skærpet tilsyn. Nu blev det så en undren over, hvor hurtigt, det kan gå.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er faktisk ret nemt at forsyne sin båd med en vandalarm - man køber en flydekontakt koster vel et par hundrede kr plus et relæ og en fløjte - bingo for under en tusse har man en alarm, men skal det være rigtig godt køber man en gps alarm og kobler det sammen - de findes med indgange der kan klare det lille problem - bingo når båden er ved at synke ringer den hjem ???? er set til omkring 2000-3000kr
michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

den var faktisk ved at synke igen i søndags da alt strøm forsvandt fra havnen. den bliver holdt flydende af en kontinuerlig kørende 220v dykpumpe fra harald snyd hvor længe mon den holder

der er altid solskin bag skyerne

Hvad F..... er det for en skude, du har der. Skulle da tro skroget havde førsteprioritet, specielt hvis det er så læk.

ErikChristensen 
Det lyder som noget rigtig gammelt noget - hva med at smutte ned til en tømrer og få fat i noget fint savsmuld ned i vandet med det og brug en lang kost til at "feje" ind under bunden på båden - man ka være heldig at det så stopper lækken

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce
Har set en der skriver en sms når der er for meget vand i skuden ;-) det er sejt!!!

Mht harald 499,- ink moms. så bruger jeg kun 220 v pumpen til reserve. Jeg har 2 pumper på bateri den ene står lavt og er den primære den anden står længere inde i båden (dvs højere) og virker derfor kun som reserve hvis den første pumpe skulle slå fra eller hvis der kommer MEGET vand ind (begge pumper slår til automatisk men ka aktiveres manuelt). hvis jeg lige har sat båden i vandet/har flat batteri eller hvis der er mistanke om læk sætter jeg 220 v pumpen til. Hvis jeg er ude og sejle og alt andet glipper så har jeg mulighed for at lade motoren suge af bundvandet, og alder sidste løsning er en håndpumpe og 3 spande ;-)

Med hensyn til det første spørgsmål så ville jeg godt æde min gamle hat, hvis jeg havde en, på at grunden til at langt de fleste både (træbåde specielt) der synker, synker pga
1. for dårlig vedligeholdese af træ, kalfatring, nagler osv osv selvfølgelig!
2. Derefter for dårlig vedligeholdese/rensning af pumper, gamle tærede el instalationer og forkert plaseret skroggennemføringer der bevirker hævert effekt.

I tsa Træbådehavnen i århus er der flere med alarmer, men hvis ingen hører dem og hvis el-systemerne er ødelagte og pumperne tilstoppet så er der ikke så meget der hjælper ;-)

Vi har haft flere eksempler på netop dette heldigvis er der for det meste folk på havnen og de både der har været ved at synke er blevet redet dog på et hængende hår nogen gange og med store omkostninger for ejerne

Når alt dette er sagt så kommer her lige en konklution he he ;-)
1. Vedligehold din båd så den altid er tip top iorden
2. sørg for at have gode korekt instaleret pumper, tjek jævnligt at de virker (ha evt en alarm)
3. sørg for at dit elsystem er iorden
4. Og sidst men bestemt ikke mindst brug din båd og KIG TIL DEN JÆVNLIGT!!!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
rolig nu lynæs det er naboens og ikke min skude

der er altid solskin bag skyerne

Anders, du skriver på din side, at du har brugt år på at sætte båden i stand, hvorfor i alverden er den så ikke tæt ? 6 forskellige lænsesystemer i en ca. 20 fods båd ??????????????????????????????????????????????????. Sååånn en båd ska' da være 100% tæt.

ErikChristensen 
den er 100% tæt ;-)
MEN
Kald mig bare en kylling men grunden til at jeg har 2 auto pumper er at jeg ikke gider side og lænse manuelt. 2 fordi der altid er mulighed for at den ene sætter ud eller at en bølge kommer ind over siden og fylder båden så den skal tømmes hurtigt :-o

Motorpumpen er en mulighed jeg har fordi motoren er lavet sådan har dog aldrig brugt den. spandene er til nødstilfælde og harald 499,- ink moms er til nødstilfælde hvis der virkelig skal pumpes den har været flitigt brugt dog ikke i min egen båd ;-). købte den første gang båden sku i vandet da jeg ikke var sikker på hvordan hun ville te sig efter 3 år på land..

En træbåd er levende og vil altid gi sig i sær i hård sejlads. Når båden kommer i vandet efter et halvt år på land er der ofte brug for mere end en pumpe for at holde vandet ude indtil træet har udviget sig. Jeg har på min egen båd ikke haft brug for noget særligt pumpeværk da den som sagt er 100 % tæt. Men man ka jo altid komme ud for noget uforudset så som påsejlning, grundstødning (på sten), store bølger ind over, en overset fejl osv osv osv...

Så grunden til de mange muligheder er en blanding mellem (Måske overdreven) forsigtighed og tilfældigheder ;-)

Mvh. Anders -

skal måske lige tilføjes at ejeren før mig glemte at se til fortøjningerne i en storm hvilket resulteret i at båden sank. Det var selvførgelig til mit held da jeg derfor kunne hente den gratis. Men... tror ikke hun gider den tur igen hø hø ;-)

Mvh. Anders -

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis