Hjælp til tilslutning af lampe

Hej

Da jeg er totalt analog  forhold til EL, håber jeg på lidt hjælp til installation af ny lampe.

Min gamle spisebordslampe virkede pludselig ikke, og jeg har nu købt en ny.

Denne kan jeg heller ikke få til at virke, når den tilsluttes som den gamle i forhold til ledninger i udtag i væggen. Når jeg vender rundt på ledningerne i udtaget, virker pæren, men til gengæld kan jeg ikke kontrollere den fra stikkontakten (lysdæmper). Dvs. permanent lys i pæren uden mulighed for tænd/sluk på lysdæmper.

Kan det evt. være lysdæmperen, der er gået?

Jeg håber, der er en venlig sjæl, der kan hjælpe

/mads

venlig hilsen

Madsen

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu skriver du ikke hvad deter for en lampe men jeg går ud fra at du snakker om en alm. 240v pære og der er det alså total ligegyldig hvad vej rundt du vender ledningerne
men er du sikker på at det er de samme to du forbinder til og at der ikke er tre eller fire muligheder

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hej igen

det er en alm. 240 w. i et alm. udtag på væggen med 4 muligheder.
Når jeg forbinder de to ledninger hhv. nederst venstre (brun) og øverst højre er der ikke lys i pæren.

Når jeg derimod forbinder nederst venstre (brun) og nederst højre eller øverst venstre, lyser pæren konstant, men uden mulighed for at kontrollere lysstyrken på lysdæmperen.

What to do?

Mange tak for hjælpen

venlig hilsen

Madsen

har du to lysdæmpere eller en ekstra kontakt
da det lyder som om du har to lampeudtag
men har du ikke en 240v polsøger så du er fri for
at flinter rundt med lamper/ledninger
selv om du siger at du ikke kan skrue op og ned
kan du så tænde og slukke

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej igen

Jeg kan heller ikke tænde/slukke lampen på lysdæmperen. "Valget" er enten permanent lys i pæren eller intet - afhængig af ledningernes placering i udtaget i væggen.

næsten kun forestille mig, at det må være dæmperen, der er gal med?

og stadig mange tak for hjælpen

/mads

venlig hilsen

Madsen

Der er nogle dæmpere der har en lille finsikring bag afdækningen. Nu ved jeg jo ikke hvordan dit lampeudtag ser ud men hvis det er et nyere af slagsen bør der stå N for nul som er den ene du skal bruge også M1 eller lign for den anden. det lyder som du har fundet N men den anden klemme er en fast fase, og så har du en fast spænding på. Men som Høvlbænk skriver skriver så er det nemmere hvis man kan måle.
Hej igen

Jeg forbandt ledningerne præcis som den gamle lampe, der tidligere fungerede fint.

Mit problem består i, at jeg nu kun kan få lys i pæren, når jeg har fast spænding på. Det er dette, der får mig til at tro, at det må være lysdæmperen. Jeg kan selvfølgelig ikke finde oplysninger på den, da den er købt i Silvan for 6-7 år siden.

Måske det vil være en ide at investere i en polsøger og tjekke, om der er spænding.

Har jeg ret i, at såfremt der er spænding i udtaget, er det lysdæmperen, den er gal med?

På forhånd mange tak

/mads

venlig hilsen

Madsen

Eller at lysdæmperen ikke er konstrueret til den nye lampes lyskilde.
Det er en almindelig glødepære, så det burde den vel kunne håndtere?

/mads

venlig hilsen

Madsen

Hvis din dæmper er tilsluttet korrekt til en glødepære så skal den virke - ellers er den defekt (evt. en sikring i dæmperen der er gået som nævnt ovenfor). Indet udover ægte kærlighed varer evigt.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis