Hjælp til tilslutning af lampe

Hej

Da jeg er totalt analog  forhold til EL, håber jeg på lidt hjælp til installation af ny lampe.

Min gamle spisebordslampe virkede pludselig ikke, og jeg har nu købt en ny.

Denne kan jeg heller ikke få til at virke, når den tilsluttes som den gamle i forhold til ledninger i udtag i væggen. Når jeg vender rundt på ledningerne i udtaget, virker pæren, men til gengæld kan jeg ikke kontrollere den fra stikkontakten (lysdæmper). Dvs. permanent lys i pæren uden mulighed for tænd/sluk på lysdæmper.

Kan det evt. være lysdæmperen, der er gået?

Jeg håber, der er en venlig sjæl, der kan hjælpe

/mads

venlig hilsen

Madsen

Hej Da jeg er totalt analog  forhold til EL... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En defekt dæmper må være problemet.

Den virkede fint med min gamle lampe (halogen), ind til den en dag ikke virkede mere...
Når jeg tilslutter den nye lampe på præcis samme måde (ledninger i vægudtag), fungerer den ligeledes ikke.

Men når jeg har fast spænding på, lyser pæren for fulde drøn, dog kan den i sagens natur ikke styres på kontakten.

Mange tak for alle de brugbare svar

/mads

venlig hilsen

Madsen

Jammen hov - du har skiftet lyskilde (fra halogen (med transformator) til glødelampe). Det er ikke sikkert at din dæmper kan styre glødelamper.

I øvrigt er det teoretisk muligt at det ikke er din halogenlampe der ikke virker men din dæmper der er defekt. Kan du teste din halogenlampe uden om dæmperen?

Der er ofte flere ubekendte i en fejlsøgning som din.
Ja, det er en ny lyskilde, men også den gamle (halogen) holdt pludselig op med at virke, hvilket egentlig er årsagen til køb af ny lampe. Så umiddelbart virker det ikke som om, det er skiftet af lyskilde, der er årsagen.

Jeg vil forsøge at tilslutte lampen et andet udtag for at se, om en anden afbryder virker, som den skal med lampen monteret.

Er det tilfældet, må det enten være udtaget eller dæmperen, den er gal med, hvorfor en polsøger til udtaget vel kan fortælle, hvorvidt der er spænding. Er det også tilfældet, vil jeg i første omgang skifte sikringen i dæmperen subsidiært købe en ny dæmper.

Er det korrekt forstået?

Igen rigtig mange gange tak.


venlig hilsen

Madsen

Ja!

Slå også din dæmper op på nettet og se hvad den skal kunne regulere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis