Cirkulation til brugsvand

Hejsa.
Vi er i gang med at bygge nyt/renovere....
Nu er jeg lige blevet opmærksom på at vi nok burde have trukket et vandrør til en cirkulationspumpe da vores køkken og bad er 12-15 meter væk i rørlængde.
Vi tænker så på at føre varmerøret fra køkkenet videre til bruseren+håndvask i badeværelset, så der på den måde kan laves en kreds.... Vi tænker på at gå uden om badekarret, da det første vand alligevel godt kan være koldt og ikke gå til spilde.
Det rør vi har trukket til bruseren vil jo blive overflødigt, men det er vel ligegyldigt.

Er der noget vi måske skal være opmærksomme på?
Kan der være noget med at trykket så falder mærkbart - når man f.eks. er i bad og nogen starter håndvasken i køkkenet?

Håber nogle kan hjælpe med et svar.
På forhånd tak.

Mvh.
JeanCrepe.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal forresten lige siges at vi har en VVS'er der gerne vil lave det sådan, men vi vil gerne lige høre en 'second opinion'... :-)
Jeg har en 15 meter lang 15 mm pexrør ude fra v.vandsbeholderen. Vandet er varmt på et øjeblik i så tyndt et rør. Vi har ingen gener haft af dette. Skal lige siges, jeg har egen boring. Det er muligt der gælder nogle regler med byvand med hensyn til rørdim.
Ved godt vvsere helst vil lave varmtvandsstrengen stor nok i diameter og derfor også vil have en kreds på for at være helt sikker. Det er bare lidt træls med den varmetab det giver hvis du laver en kreds + strøm til pumpen.
Som sagt virker det rigtig fint her med 15 mm pex. Det var så min "Opinion"
Hvordan er din opvarmning/varmtvandsforsyning lavet i dag. Hvad bruger du til varme/hvilket system og til varmt brugsvand?
Tak for de hurtige svar allerede. Der bliver lavet gulvvarme og vandvarme med fjernvarme. Vandvarme i 110 l. beholder.
Nu har vi elvandvarmer, men det er kun midlertidigt.
Hvad med at flytte varmtvandsbeholderen hen til køkken og bad regionen?

En kreds giver varmetab.

PPS.. :-)
Vores vandrør er kun 10 mm i diameter......
Fartilfire:
Vi har desværre ikke mulighed for at flytte varmtvandsbeholderen....
Hej
Dvs du har et 10 mm kobberrør som indvendig er 8 mm der er 15 mm pex jo 10 mm indvendig.
Det tager 15 sekunder om at hive varmen de 15 meter fra v.vandsbeh. ind til bruser.
Skrevet af 777 på 02 mar 2010 14:44
Hej
Dvs du har et 10 mm kobberrør som indvendig er 8 mm der er 15 mm pex jo 10 mm indvendig.
Det tager 15 sekunder om at hive varmen de 15 meter fra v.vandsbeh. ind til bruser.


15 mm pex svarer til 15 mm kobber idet flowmodstanden er mindre i pex.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis