Cirkulation til brugsvand

Hejsa.
Vi er i gang med at bygge nyt/renovere....
Nu er jeg lige blevet opmærksom på at vi nok burde have trukket et vandrør til en cirkulationspumpe da vores køkken og bad er 12-15 meter væk i rørlængde.
Vi tænker så på at føre varmerøret fra køkkenet videre til bruseren+håndvask i badeværelset, så der på den måde kan laves en kreds.... Vi tænker på at gå uden om badekarret, da det første vand alligevel godt kan være koldt og ikke gå til spilde.
Det rør vi har trukket til bruseren vil jo blive overflødigt, men det er vel ligegyldigt.

Er der noget vi måske skal være opmærksomme på?
Kan der være noget med at trykket så falder mærkbart - når man f.eks. er i bad og nogen starter håndvasken i køkkenet?

Håber nogle kan hjælpe med et svar.
På forhånd tak.

Mvh.
JeanCrepe.
Hejsa. Vi er i gang med at bygge nyt/renovere....... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hov... det er mig... det er pexrør.... 10mm i indvendig diameter..
Men der er jo også nogle regler for hvor lang tid vandet må løbe inden varmt vand??
Skrevet af JeanCrepe på 02 mar 2010 14:31
Fartilfire:
Vi har desværre ikke mulighed for at flytte varmtvandsbeholderen....

Hvor mange penge skal du kunne spare før du alligevel kan finde en plads til vandvarmeren tæt på køkken og bad? Den kan f.eks. være i et skab. Alt efter hvor mange i er i husstanden kan besparelserne blive ganske store.

En model kunne i givet fald være at opvarme vandet med returvandet fra en gulvvarmekreds (f.eks. køkken eller bad) og så give vandet de sidste grader op til 55 med el.

Under alle omstændighedder bør du regne de forskellige løsninger efter så du har en ide om de økonomiske konsekvenser på langt sigt.
Ja det er muligt, der er nogle regler eller tommelfingerregler for hvor lang tid der må gå inden der er varmt vand. Men, i liter er det mellem 1,5 og 2 liter vand inden der er varmt vand og det er vel og mærket når der ikke har været brug af vandet i nogen tid. Røret er jo godt isoleret, så bruges der varmt vand med en times mellemrum er det jo varmt med det samme.
Jean crepe,, Har du noget fremløb fra centralvarmen der går parallelt, med varmtv. røret så kunne det måske være en god ide at sætte rørene sammen med strips, således at fremløbet holder røret varmt. Det kræver jo så fremløbs temp. er høj nok. Her tænker jeg på bakterier. Jeg ved nogle vvsere før har brugt det. Ja. 15 mm pex skulle vel svare til et 1/2 tommer rør eller et 15 mm kobberrør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis