agterstævn???

hjælp er ved at resturere min gl. jolle men er itvivl om agterstævn er totalt død eller det er syns mæsigt den virker meget frisk i træet,  men den har jo lidt sprækker vil jo helst slippe for at skulle igang med det store job det er at skifte den......
ligledes vil jeg høre hvorledes jeg skal gøre når jeg skal til at aptere den lidt igen :-) kan jeg lave et skelet som hviler over på agterstævn hvorefter der lægges en finer plade på? og så senere lidt teak stave som finish:-) 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Undskyld men jeg kan ikke lade være..

Agter er bagdelen af en båd og stævnen er foran..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

men agterstavn er gangbart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
min lille fejl ikke proof jo :-)
Med fare for at ende med håret i postkassen skriver jeg dette:

"agterstævn
Det bagerste (afslutningen) på et fartøj.
Må være, hvis en "spids" afslutning. Hvis fladt, må det være agterspejl"
Citat fra maritim ordbog

Jeg ville sku også kalde det for en agterstævn i modsætning til forstævn forviringen opstår måske fordi det ikke er alle både der har en agterstævn men det er vi altså nogen der har.

Med hensyn til spørgsmålet. Det er jo lidt svært at vudere ud fra et billede så kan ikke love et rigtigt svar. Men umidlbart ville jeg skifte den. Måske kan en midlertidig løsning laves men hvis du alligevel er igang ka du vel ligeså godt lave det ordentligt. jeg kan i hvert fald ikke garrentere at en midlertidig løsning vil holde ud fra et billede ;-)

Derfor er mit bedste råd er at få en med forstand på det til at komme og kigge ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
der er ikke noget, der hedder forstævn, en stævn er altid for ( den vej båden stævner ), men forstavn kan bruges.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
når det kommer fra dig tror jeg på det bare underligt med ordbogen så? her endnu et citat:

"forstævn
Den stævn, der er forrest, når skibet sejler fremad."

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Nå i den danske ordbog står der

Foreste på et skib hedder stævn - forstavn som du (lynæs) siger
MEN
Bagerste hedder agterstavn eller agterstævn?

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=agterst%C3%A6vn&query=agora

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ting og navne ændrer sig, men jeg kender ingen, der vil bruge ordet agterstævn, men det er nok os, som siger torteret og ikke tortureret osv.
Måske har de der færger, som var symmetriske over midten, ændret på nogle termer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
He he måske, men under alle omstændigheder så lyder agterstavn bedre, ligesom syd-ost lyder bedre end syd-øst ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Med hensyn til det oprindelige, så er det IKKE anbefalelseværdigt at forsøge sig med at udskifte stævnstræet. Det man kunne gøre, som amatør, var at høvle rundingen, som rager udenfor væk. Derefter kunne der lamineres lister på med epoxylim med fyldstof og så høvle det til, så det ligner det oprindelige. Husk at alle sprækker, skal udfyldes med samme materiale.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også