Problemer med tænding på Saab

Hej med jer

Min kammerat har en udsøgt perle af en Saab 900 fra 1991. Forleden opstod der problemer, da vi kørte i den. På en lige strækning, begyndte der pludselig at lugte brændt i kabinen. Vognen kørte videre, så vi tænkte ikke videre over det.

Da vi parkerer bilen, slukker vi for motoren, men selvom nøglen er drejet og motoren er slukket, bliver den ved at stå med tænding på. Ved at slå lidt på tændingen får vi den til at slukke helt, men den går i tænding af sig selv kort efter. Med lys på og det hele. Sådan bliver den ved frem og tilbage, indtil vi tager den ene pol af batteriet. Samtidig med det, kan man ikke længere dreje på kørelyset. Altså, den skive man drejer fra 0 til 1 alt efter om man vil have automatisk kørelys eller alm. lys, som  når man skal bruge langtlys. Den er simpelthen "låst" fast og kan ikke drejes.

Er der nogen der ved, hvad det kan skyldes?? Vi tænker at problemet må ligge et sted i tændingen, men vi forstår slet ikke hvor kørelysskiven låser.

Håber at høre fra jer

Mvh

Flymale
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Flymale
Du har jo selv påpeget fejlen - skift lyskontakten hvis det er den du mener der ikke kan drejes så er det sikkert i orden igen, ellers skal du have fat i "bundstykket" i tændingslåsen (den elektriske del ) 
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej
Det er jo lidt underligt at der lugter brændt - og at der så ikke er røget en sikring...er det kørelys fabriksmonteret, eller "fusket" bagefter ?. Jeg ville da helt klart også kigge på tændingslåsen - hvis den kan aktiveres / deaktiveres ved at slå på den, er der sku noget galt.
Det kan også være det kørelysrelæ ( fabriksmonteret eller ej ) som er stået af på een eller anden måde, og så sender + tilbage til tændingslåsen. Kørelysrelæet har - alt andet lige - sin egen sikring direkte fra + på batteri eller fra sikringsboks.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej Flymale
Tak for de pæne ord -
Kørelyset på den gamle SAAB er normalt monteret fra fabrik og det fungerer uden relæer - dog er der et dobbelt relæ i sikringsholderen i motorrummet som styrer det normale korte og lange lys og det kan være defekt/dårlige forbindelser - træk relæet op og kig på klemmerne, hvis de er ok uden forbrændinger er relæet sikkert ok men du bør nok kontrollere bundstykket i tændingslåsen (det styrer nemlig også kørelyset ) så på med vanten - det at få adgang til bundstykket kan være problematisk -  forslag : lån eller køb Haynes rep.håndbog
Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis