fodlister på leca-væg

Så er jeg endelig nået frem til at skulle sætte fodpanler op i min gennemgribende renovering

MEN: Indervæggene i mit typehus fra '75 er pudsede leca´vægge (hvorpå jeg har lavet murstensmønster) og jeg er ikke videre imponeret af, hvordan den forrige ejer havde monteret de gamle paneler... noget der lignede 7" søm...
Jeg forstiller mig, at jeg er nødt til at montere de nye paneler med skruer og rawplugs. Panelerne er sådan nogle standard-ting på 14 x 65 mm.

Kan I anbefale mig, hvor store/små skruer og plugs jeg bør anvende, så panlerne sidder ordentlig fast. Jeg har læst at man kan lime panelerne fast, men den metode hælder jeg ikke umiddelbart til, idet væggene jo ikke er 100% glatte efter mustensmønster og filtsning.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Boeniz

Du kan godt skrue dine fodlister på, bor med et lille bor og marker hvor du skal have dine plux, brug en 6 mm ravplux og en 3x40 skrue eller hvad der nu passer til dine plux.

Bor et hul til skruehovedet i fodlisten eks. et 10 mm hul og lav nogle propper i samme størrelse, (du kan købe prop-bor i forskellige størrelser) dine huller skal blot passe sammen, skru dine fodlister på og lim træproppen i med hvid lim, lad tørre og skær derpå overskydende prop af med et skarpt stemmejern.

Alternativ til at proppe dine skruer af er at undersænke skruerne og derefter at spartle og slibe til slut.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skæve vægge og lige lister... - acrylfuge er din ven ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er flere metoder at gøre det på, det kommer an på hvor porrøs Lecaen er.

1. Du kan prøve at sætte en skrue i alene.
2. Du kan bruge alm. rawplugs, men det skal være den forlængede type
3. Du kan bruge dem der anvendes til gips, dvs trækker bunden "op"
4. En træklods.

Hvis du samtidig anvender PU lim som skal gøres lidt vådt er du på den sikre side.

ja og i stedet for permanente træplugs uden påskruerne
kan du nøjes med at undersænke og bruge phillips/nyere typer skruer
du kan få plastic knapper lige til at montere i kærven og så er listerne
til at afmontere ved senere tapesering/maling af vægge

har erfaring med at sætte skruer for hver 35-40 cm det trækker
listerne ganske tæt tilvæggen og jeg brugte 8 mm plugs
du skalblot være exstrem forsigtig med ikke at gøre hullerne
for store så burde de holde i leca væg men en gibsplug kan
være den rette løsning for dig men prøv dig frem inden
du begynder med listerne

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for Jeres forslag.

Maskinsnedker: Dit forslag om propper, lyder som det helt rigtige forslag for én som ikke er ligeså doven som mig ;-)

Jeg ved ikke helt, hvor porøs lecaen er... troede måske bare leca er leca, men jeg har førhen hængt ting op på væggene, hvor jeg brugte nogle ret kraftige plugs. Om de har være overdimensionerede ved jeg ikke, men skidtet blev hængende :-)

Umiddelbart hælder jeg til metoden med at bruge 6-8 mm plugs og en 5 mm spånskrue (fordi jeg kan få den gratis på mit job), som undersænkes. Undersænkningen spartles, slibes og males. For mig vil det vist være den billigste løsning.

Jeg er dog også lidt forelsket i tanken om at sætte de der plastikpropper i, så panelet lettere kan afmonteres sidenhen. Jeg skal dog sætte en del meter op (husker ikke lige på siddende, hvor mange), og budgettet er skredet for længst, så med indkøb af kopbor, særlige skruer og plastpropper lyder det en smule bekosteligt :-) Men undersøges skal det! Er der evt nogle, der kan forklare, hvilken slags kopbor det drejer sig om...? Evt. link? Det skal vel kun bore lidt ind i listen? Og forresten.... hvor stort bør boret være, hvis jeg vil forbore til en 5 mm spånskrue?

PS BOFH: Yes... vi hjemmefuskere er blevet redet mange gange af acrylfugen :-D
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvis du vil bruge de plastpropper skal duikke bruge et hverken kopbor el. propbor
du skal bare bruge alm. bor også en undersænker med den vinkel der passer med skruerne
ogunder sænk nu ikke for meget men prøv på et stykke affaldstræ
men sørg nu for at bruge tilstrækkelige store skruerog plugs da træ der skal spændes til
væg kræver lidt

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

ps lad nuvære med at bruge spoonskruer men få nogle med et ordentlig gevind i stedet for

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Dem til at sætte over skruehovedet hedder dækkappe

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

ja flemming men den cenil demente hjernebetændelse der sidder på toppen
af dette exclusive luxuslegeme kan ikke rende rundt og huske vigtige detaljer
så som de korrekte navne på de forskellige dele der skal bruges til at bygge
hele paladser med 
men det giver en hel utrolig spændende hverdag speciel når man har været
nede efter søm og kommer hjem med forkrommede skruer til forgyldte
badeværelse tilbehør
og først opdager det efter lukketid
eller når man er blevet bedt om at handle ind og får dosmer seddelen over
telefonen hvor saltet var det vigtigste man skulle huske og det var det eneste
man glemtemen jeg huskede blomster og kage til kaffen selv om det ikke
var på listenmen ligemeget hjalp det på swambo og hendes humør
men jeg er godt tilfreds jeg får nye naboer hver dag jeg kan hilse velkommen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Det kender jeg selv lidt til, men det er dog ikke kommet der til at min familie skal have navneskilt om halsen endnu

Når det sker må jeg huske at ringe til lægen og få nogle huske piller

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også